Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ungdomar måste få reda på vilka utbildningar som leder till jobb

Annons

Det går bra för näringslivet i Västernorrland just nu. Företagens orderböcker är i allmänhet välfyllda och hela regionen andas väldigt mycket positivism. Regionen har på senare tid fått uppleva en av de största industriinvesteringarna någonsin. Nya jobb skapas i företagen och stora satsningar för att skapa nya produkter och tjänster ur den råvara som vi har i regionen är på gång. Samtidigt vittnar allt fler företag om en allvarlig brist på medarbetare med rätt utbildning och kompetens. Inflödet av elever, som väljer de tekniska utbildningarna på gymnasie- och universitetsnivå, är inte tillräckligt. För att säkra framtidens kompetensförsörjning behöver vi därför agera nu.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

För att lyckas med kompetensförsörjningen krävs ett utvecklat samarbete mellan de olika aktörerna, både privata och offentliga. Vi behöver bli betydligt duktigare på att visa för våra ungdomar, studenter och andra som vi vill behålla eller locka till regionen vilka möjligheter till karriär och personlig utveckling som finns. Vi behöver ge våra ungdomar kunskapen om vilken kompetens som efterfrågas på vår regionala arbetsmarknad och var jobben finns. Det blir viktigt att förklara vilka utbildningar som leder till jobb.

Ett bra exempel med bred förankring är satsningen på arbetsmarknadskunskap i skolan som startade för drygt tre år sedan i Örnsköldsvik och som nu genom ett lyckat samarbete mellan Handelskammaren Mittsverige och Destination Jobb har spridits till hela länet. Satsningen stöttas av Tillväxtverket, flertalet av länets kommuner, flera företag samt Region Västernorrland. Från och med september 2017 kommer fyra kommunikatörer att besöka elever på högstadiet och gymnasiet och beskriva vilka utbildningar som leder till jobb i framtiden och ge barn och ungdomar de rätta förutsättningarna för att göra väl avvägda och kloka beslut inför framtiden.

De kommande tre åren kommer våra kommunikatörer att genomföra cirka 35 000 möten med elever på högstadiet och gymnasiet. En del av arbetet handlar om att visa jobbmöjligheterna inom traditionellt manligt och kvinnligt dominerade yrken. På sikt hoppas vi exempelvis på att få fler tjejer att söka yrken inom teknik och fler killar att söka till vården. Detta kommer att göras genom bland annat särskilda teknik- och vårdlektioner. Vi hoppas att det leder till att andelen könsstereotypa val bland ungdomar gällande utbildning och arbete minskar. Det kommer att bidra till en större jämställdhet vilket i sin tur leder till att Västernorrland blir en mer attraktiv region att leva och bo i för alla.

Satsningen på arbetsmarknadskunskap i skolan är ett komplement till det viktiga arbetet som studie- och yrkesvägledare redan gör ute i våra skolor. Tillsammans kan vi göra ännu mer för att få eleverna att ta beslut om sitt utbildnings- och yrkesval med eftertanke. Vi är övertygade att det på sikt kommer att leda till färre avhopp och att fler verkligen går ut i arbetslivet med en vettig gymnasietid i bagaget.

Oliver Dogo

Vd Handelskammaren Mittsverige

Anna Edblad

Vd Industrigruppen i Örnsköldsvik

Läs även:

Kvinnor har mer att förlora på att starta eget – det är dags att riva hindren

Byggindustrier: Tio miljarder skäl att motverka fusk i byggnäringen

Frågan är för viktig för att blockeras av politisk prestige – riktiga jobb krävs för att minska klyftorna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons