Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Välfärdsklyfta mellan Västernorrlands kommuner

+
Läs senare
/
Debatt

Många kommuner riskerar att halka efter när det gäller att dra nytta av digitaliseringen i välfärden. Det innebär att vissa invånare får sämre service än andra. I Västernorrland erbjuder två av sju kommuner sina invånare e-tjänster inom välfärden, visar nya siffror från Svenska stadsnätsföreningen. Kommunerna kan inte ensamma bära ansvar för digitaliseringen – därför behövs nu kraftfulla åtgärder från regeringen.

Sveriges it-politiska mål säger att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. En förutsättning för att vi ska nå dit är att så många som möjligt har tillgång till snabbt bredband. De svenska kommunpolitikerna och deras tjänstemän har tagit ett stort ansvar för att bygga ut fiberbredbandet. Faktum är att det är kommunernas stadsnät som stått för merparten av Sveriges fiberutbyggnad.

Allt fler kommuner väljer också att satsa på digitala tjänster för att utveckla och förbättra välfärden. Det kan röra sig om pedagogiska verktyg och läroplattformar i skolan, eller trygghetslarm och e-hemtjänst i omsorgen. I dag erbjuder fyra av tio kommuner i Sverige sina invånare den typen av tjänster, visar en undersökning som Svenska stadsnätsföreningen genomfört bland 856 ledande politiker och tjänstemän i Sveriges kommuner.

Olika kommuner har olika förutsättningar och resurser för att erbjuda e-tjänster till sina invånare. Det innebär att avståndet växer mellan de kommuner som har infört och satsar på att utöka antalet digitala välfärdstjänster, och de som fortfarande är kvar på startlinjen.

Vi träffar ständigt kommunpolitiker som vittnar om svårigheterna med att utveckla och underhålla e-tjänster i välfärden. Många beskriver att de saknar de rätta förutsättningarna för att ensamma driva det här arbetet vidare, vilket på sikt leder till att medborgarna i dessa kommuner får sämre service.

Samtidigt som kommunernas möjligheter att införa e-tjänster skiljer sig åt, är invånarnas behov och önskemål om att ta del av digitaliseringens fördelar sannolikt desamma oavsett hemvist. I dag saknas nationella riktlinjer som kan underlätta kommunernas digitaliseringsarbete. Därför behövs följande snabba och kraftfulla åtgärder från regeringen:

• Stöd att ta fram standarder för utveckling av digitala välfärdstjänster.

• Tydliga mål och visioner för kommunernas digitalisering.

• Samordning som underlättar kommunernas digitaliseringsarbete.

• Rekommendationer till kommunerna om vilka digitala tjänster de bör tillhandahålla.

Det är inte rimligt att landets digitaliseringsresa ska genomföras av varje enskild kommun. Därför behöver regeringen visa att den tar ansvar för att ge lika bra välfärd till alla invånare genom att ge alla kommuner det stöd de behöver för att fortsätta sitt digitaliseringsarbete. Först då kan vi bli världens bästa land på att använda digitaliseringens möjligheter.

Mikael Ek

vd, Svenska stadsnätsföreningen

Maria Olsson

ledamot i Svenska stadsnätsföreningens styrelse

affärsområdeschef fibernät, Övik energi

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons