Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Annat perspektiv på containerterminalen

+
Läs senare
Insändare

Norrlands huvudstad ska självklart också vara ett logistiknav. Det behöver nödvändigtvis inte ligga på Petersviksområdet. Som skattebetalare i Sundsvalls kommun skulle jag gärna vilja veta vilka konsekvenser det skulle få om det framtida logistiknavet (containerterminalen) fick en alternativ placering, till exempel norr om Tunadalshamnen.

Hur många färre framtida jobb blir det om logistiknavet placeras norr om Tunadalshamnen istället för på Petersviksområdet? Vilka industrier är det som kräver att logistiknavet placeras på Petersviksområdet? Är det enbart SCA Ortviken som berörs? Hur påverkas SCA Ortviken om logistiknavet förläggs norr om Tunadalshamnen? Finns det konsekvensanalyser som visar hur olika alternativa placeringar av logistiknavet påverkar framtida skatteintäkter?

Som medborgare i Norrlands huvudstad vill jag se en långsiktig vision för regionen ifrån huvudstadens politiker. Kan ni, Magnus Sjödin, Lars Persson och Peder Björk med flera, tala om hur ni avser att attrahera nya medborgare till Norrlands huvudstad, är det i huvudsak det nya logistiknavet som ska göra det eller finns det andra planer? Hur ser era planer ut för att vi ska kunna spränga 100 000 invånarvallen och bli störst i Norrland?

Av det som jag har sett hittills så finns en vilja ifrån politikerna att omvandla central industrimark till bostäder och affärs- och rekreationsytor, inte minst på Norra kajen, där Tibnor och andra verksamheter tvingas flytta eller lägga ned. Med planerna på en containerterminal på Petersvik så har politikerna dragit gränsen för stadens utvidgning, ska staden sluta vid Korstaberget?

I helgen var jag och min familj i Sveriges huvudstad. Vädret var toppen och staden var fylld med folk, inte minst turister. På uteserveringar ifrån centrum och ut till Djurgården satt människor och njöt av livet. När vi satt vid Djurgårdsbron och såg de gamla spårvagnarna gå ifrån centrum ut på Djurgården, gjorde jag en fantasifull jämförelse: tänk om Stockholms politiker skulle få för sig att utvidga Värtahamnen och förlägga ett logistiknav till Djurgården, riva alla gamla hus och asfaltera hela Djurgården och göra en containerterminal där istället.

En otänkbar tanke i Sveriges huvudstad, dock inte i Norrlands huvudstad.

Jag ser fram emot svar ifrån våra folkvalda.

Per-Anders Borgström

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons