Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Dags för domstolarna att följa lagen

+
Läs senare
/
Insändare

Det är inte lika farligt att segla berusad som att köra bil lika berusad. Det anser Högsta Domstolen som anser att domstolarna måste ta hänsyn till omständigheterna runt brottet.

Det fall som ligger till grund för domslutet är en segeltur som en 58-årig man gjorde längs Blekingekusten för två år sedan. Mannen seglade på öppet vatten där det inte var många andra båtar. Segelturen gick bra, men ett utandningsprov visade att mannen hade 0,66 promille i blodet.

Tingsrätten dömde mannen till 80 dagsböter. Det straffet sänktes av hovrätten till 50 dagsböter, vilket nu fastställts av Högsta Domstolen. Högsta Domstolen skriver i domen att man inte automatiskt kan utdöma samma straff som vid rattfylleri eftersom riskerna på sjön är mindre. De påpekar också att mannen i det aktuella fallet har framfört farkosten båten utan anmärkning och att området inte var högtrafikerat.

Riksåklagaren anser att domen är problematisk för åklagarna som nu inte kan gå enbart på promillenivåer utan måste ta hänsyn till omständigheterna. En ledare i ST den 18 juni tar också upp att det är förmildrande omständigheter att framföra farkost i onyktert tillstånd på sjön. Det är ringa trafik och stora ytor menar ledaren. Från den 1 juli 2010 har vi samma lag på sjön som i vägtrafiken, det vill säga 0,2 promille alkohol i blodet. Lagen har tillkommit då det sker ett antal svåra olyckor på sjön med berusade förare.

I konsekvens med detta borde det i så fall vara förlåtande att tågförare är berusade. Det finns bara ett spår och växlarna styrs från driftscentraler. Varför skall det vara förmildrande att vara alkoholpåverkad på sjön?

Dags att domstolarna skärper upp sig och följer lagstiftningen.

Mats Danielsson

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons