Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det är inte valfrihet att inte kunna välja något annat än bilen

Annons

Replik på Det ska vara upp till Sundsvallsborna själva om de vill ta bilen, ST 17/11.

Det är klart att alla ska kunna välja vilket färdmedel som passar dem bäst. I 150 år har bilarna fått ta den absolut största platsen både på våra gator och i våra budgetar. Att vi har fina bilvägar, men samtidigt en undermålig cykelinfrastruktur leder inte till ökad valmöjlighet för Sundsvallsborna. Tvärtom har vi i stället inget annat val än att välja bilen. Är det valfrihet, Gunilla Molin?

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Det finns även människor i samhället som inte har något val. Vi tänker på äldre, handikappade, bud och andra som av olika skäl behöver ta sig fram med bil och hitta en parkering in i stan. Någon bor kanske på ett så litet ställe dit kollektivtrafik aldrig någonsin kommer att nå. Människor som inte har något annat val än att ta bilen.

Om fler får möjlighet att till exempel cykla i stället för att ta bilen gynnar det framkomlighet för dem som inte har något annat val. Sundsvall är en växande stad. I dag är cirka 50 procent av alla bilresor i trafik inom centrum kortare än fem kilometer, vilket är ett avstånd där cykeln ofta går fortare än bilen, förutsatt att infrastrukturen är anpassad för det.

Bilen har också stora nackdelar vad gäller hälsa, ekonomi och miljö. Västernorrland är länet med högst andel fetma i Sverige vilket till stor del beror på en stillasittande livsstil. Och de luftföroreningar som i Sverige orsakar 5 000 för tidiga dödsfall i form av luftvägs- och hjärtkärlsjukdomar är också ett hot mot folkhälsa och drabbar dessvärre alla andra i samhället, inte bara bilisterna. Sundsvall är en av de städer i Sverige med mest föroreningar i luften. Luftföroreningar har uppskattat kostat 42 miljarder för samhället årligen.

Sundsvalls kommun visar goda tecken på att man ha tagit saken på allvar och de som cyklar kan vittna om fina renoverade cykelvägar, fler cykelparkeringar, ökad säkerhet för både gående vid trafikstörningar, prioriteringar i vinterunderhåll och så vidare. Men det är fortfarande långt kvar innan cykelinfrastrukturen ens kommer i närheten av samma standard som bilinfrastrukturen.

Om vi ska kunna fortsätta njuta av vårt centrum är det en självklarhet att vi behöver tänka om i vårt sätt att förflytta oss. Känns det som en uppoffring att välja annat transportmedel än bilen i dag? Då är det tecken på att infrastrukturen inte medger andra val än bilen. Sundsvall måste ge invånarna möjlighet att välja olika färdmedel efter behov!

Laurène Broman, Emil Iversen och Gustaf Lindqvist genom styrelsen för Cykelfrämjandet Sundsvall

Läs också:

Att kasta sig ut på övergångsstället är inte rätt

Björn Abelsson: Bättre trafiksituation om fler i centrum skippar bilen

Status hindrar oss från att ta bussen – men klaga inte när du själv bidrar till trafiken

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons
Annons
Annons