Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det blev en jul utan tv och internet – något man får finna sig i som kund hos er?

Annons
Skribenten känner sig lurad av Servanet, som beklagar att kunden blev utan tv och internet i jul. Bild: Jessica Gow/TT / Martina Holmberg/TT

Den 13 december slogs bredbandet ut i ett område i Ljungaverk. Efter omedelbar felanmälan till leverantören Servanet utlovades service. Inget hände, och ny anmälan gjordes återigen via telefon den 15 december. Nytt löfte från Servanet blev att det skulle åtgärdas måndag den 18 december. Inget hände. Så det blev en jul utan både tv och internet. Mejl besvaras inte och vi har tröttnat på att ringa.

Nu är det den 27 december och uppkopplingen lika stendöd som för två veckor sedan. Detta är inte acceptabelt eftersom samhället nu är så uppbyggt kring IT att en bredbandsuppkoppling i alla högsta grad kan räknas till infrastrukturen. Vi har nu tillfälligt av en bekant fått låna en trådlös  router från annan leverantör och ska nu montera upp en parabolantenn för tv. Tydligen något man som kund hos Servanet får finna sig i.

Lurad kund

■■ Följ ST Debatt på Facebook

SVAR DIREKT:

I takt med utbyggnaden av vårt fibernät utför vi planerade underhållsarbeten för att stärka upp och förbättra nätet så det ska klara av att upprätthålla fler anslutningar till samma höga kvalitet, utan driftstörningar. Den 13 december utförde vi ett underhållsarbete i Ljungaverk, vilket medförde ett kort avbrott i de anslutningar som omfattades av områdets lokala fiberstation.

Arbetet gick bra som planerat, men tyvärr inte med din fiberanslutning. Problemet var att din anslutning var dokumenterad felaktigt, vilket ledde till ett kopplingsfel i fiberstationen och därmed ett verifieringsproblem med din utrustning. Vi tar på oss detta misstag fullt ut då det är vårt ansvar att erhålla korrekt dokumentation när vi ska utföra underhållsarbeten i fibernätet.

Med en viss underbemanning kring fiberarbetet i kommunen dyker ibland svåra situationer upp då vi får hushålla med de resurser vi har vid tidpunkten och platsen. Sedan vi fick in din felanmälan har vi bearbetat ärendet, men eftersom vi har begränsade resurser har felavhjälpningen i detta fall tyvärr dragit ut på tiden.

Samhället är i dag till stor del uppbyggt kring IT, och vi håller med om att det inte är acceptabelt att du som kund blir tvungen att låna annan utrustning för att kunna vara uppkopplad.

Felet åtgärdades den 29 december, och vi ber så hemskt mycket om ursäkt för denna ovanligt långa felavhjälpning. Jag vill passa på att tacka dig för att du har valt det lokala alternativet då din investering stannar i kommunen för infrastrukturens framtida utveckling.

Varma vinterhälsningar,

Simon Hedin

Kommunikatör Servanet

Läs också:

► För Plus-kunder: 100 miljoner till bredband på landsbygden: "Jättepositiv satsning"

► Insändare: Förseningar och lockpriser – jag förväntar mig att bli bemött som en seriös kund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons