Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Evenemangen är till för Sundsvallsborna

+
Läs senare
Insändare

Svar på Jerker Sjödins insändare "Tio-i-topp-listan som gör Sundsvall lockande" den 2 maj.

Jerker Sjödin skriver i sin insändare att kommunens syfte med SM-veckan och Melodifestivalen är att evenemangen skulle sätta namnet Sundsvall på Sverigekartan.

Det primära skälet till varför Sundsvalls kommun väljer att satsa på stora evenemang är inte att media ska hjälpa till att öka Sundsvalls attraktionskraft.

Satsningar på evenemang av typen SM-veckan och Melodifestivalen görs alltid med Sundsvallsborna i fokus. Sundsvalls kommun vill ha ett utbud av evenemang för olika typer av människor med olika intressen. Vi vill att Sundsvall ska vara attraktiv för i första hand människorna som lever här. Och där kan Sundsvalls kommun hjälpa till genom att möjliggöra denna typ av evenemang.

Vidare vet vi att den här typen av evenemang lockar turister till Sundsvall vilket är bra för näringslivet. När Sundsvall arrangerade Melodifestivalen 2003 så genererade evenemanget bland annat 1600 gästnätter på hotell. (Sifforna för 2011 är inte klara).

Att jobba med något så komplext som ett platsvarumärke kräver insatser på många olika plan. Vi måste både jobba på hemmaplan för att vara attraktiva för dem som bor här och sedan också tillsammans hjälpas åt att sprida en positiv bild av Sundsvall i resten av landet.

Jerker hoppas att kommunen tar en kreativ höjd i sitt fortsatta varumärkesarbete. Sundsvalls kommun har det största ansvaret att utveckla Sundsvall på flera olika plan. Vi gör vårt yttersta varje dag för att skapa en attraktiv stad, ur flera olika perspektiv. Men det måste också finnas en kraft från hela Sundsvall att vilja bidra till att utveckla Sundsvall och ge en positiv bild av vad vi kan och vad vi är. Varumärket Sundsvall bär vi alla med oss och vi hoppas att fler vill berätta om Sundsvall för att vår stad ska ta den plats den förtjänar i människors mentala listor över attraktiva platser.

Varumärket Sundsvall och det strategiska arbetet kopplat till det är för övrigt inte påbörjat utan ska först upp till beslut i kommunfullmäktige den 20 juni.

Tack för din kreativa lista Jerker, det var massor med bra idéer. Och tillsammans kan vi göra underverk!

Stefan Söderlund

Kommundirektör och ordförande i styrgruppen för varumärket Sundsvall

Camilla Nilzén

Projektledare varumärket Sundsvall

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons