Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Har kommunen någon plan för att minska olyckorna?

+
Läs senare
/
  • Många trafikolyckor har inträffat i korsningen Nybrogatan-Bergsgatan.
Insändare

Det har varit många insändare om den uppkomna trafiksituationen i korsningen Nybrogatan-Bergsgatan där cyklisterna verkar väldigt nöjda med stängningen av Parkgatan tillika de boende efter Parkgatan. Däremot, av fullt förståeliga skäl, är de som bor efter Nybrogatan eller måste passera korsningen i sitt resande inte lika nöjda med situationen.

Att vissa är nöjda och andra missnöjda får nästan ses som en naturlag när det görs förändringar, men vi alla måste väl ändå vara överens om att det, sedan Parkgatan stängdes, varit väldigt många olyckstillbud i nämnda korsning. Jag har själv skrivit två insändare till kommunen där jag efterlyst köranvisningspilar, på samma sätt som finns i många andra korsningar i Sundsvall, men där fått kalla handen, vilket förvånar mig mycket. Att bygga två rondeller med cirka 100 meters mellanrum på Oskarsgatan i höjd med avfarten till Sidsjön går däremot bra, vilket är en logik som är svår att förstå.

Bergsgatan är en Europaväg med hög trafikintensitet men där verkar kommunen ha en stark ovilja att genomföra åtgärder som kan minska trafikolyckorna, ja föresten, en skylt där det står olycksdrabbad korsning har satts upp vilket måste betyda att korsningen anses olycksdrabbad. Det är glädjande att kommunen kommit så långt i sitt synsätt att de har accepterat att korsningen är mycket mera olycksdrabbad än andra korsningar inom Sundsvall.

I ST gick nyligen att läsa om att när bilskollärare viktar de farligaste korsningarna i Sundsvall ligger nämnda korsning på första plats över trafikfarliga korsningar, vilket förmodligen är en slutsats som polisen utifrån statistik kan bekräfta.

Att som en del insändare hävdat att det är trafikanternas fel är ett synsätt som haltar och det är svårt att finna en vettig förklaring till varför trafikanterna krockar betydligt oftare i den korsningen än i andra korsningar. Min syn på detta är att korsningen rent av är trafikfarlig.

Jag avslutar med samma frågor som i min förra insändare. Har kommunen någon plan för att minska olyckorna i korsningen? Kan någon politiker från stadsbyggnadsnämnden förklara varför ingenting görs.

Anders

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons