Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

M svävar i det blå om Bromma

/
  • Moderaternas argument för att behålla Bromma flygplats håller inte, skriver Göran Hådén (MP).
Insändare

Replik.

Moderata toppolitiker lyckas i ST (den 31/10) skriva en andra lång debattartikel om flyget utan att med ett ord beröra miljön. I stället svävar de i det blå och tycks hoppas på något framtida mirakel som gör att miljömålen plötsligt nås utan ansträngningar.

I min första replik skrev jag att Brommas flygtrafik kan hanteras på Arlanda. Trafikverket hade samma budskap i sin rapport 2013:107 i fjol: ”Det är uppenbart att Brommas reguljära trafik skulle kunna hanteras i sin helhet på Arlanda.”

När MP började hänvisa till denna rapport så drogs den tillbaka – inte för att Trafikverket menade att det som stod där var fel, utan för att man ville ha en annan vinkel. Så när rapporten återkom som rapport 2014:096 stod det i stället: ”Brommas reguljära trafik kan med dagens trafikbild inte i sin helhet hanteras på Arlanda.”

Trafikverket har rätt i att dessa två citat inte motsäger varandra. Detta eftersom ”dagens trafikbild” knappast lär vara trafikbilden när Bromma flygplats förhoppningsvis läggs ner år 2022 för att ge plats åt 50 000 nya bostäder utan flygplansbuller.

Om Bromma flygplats rent hypotetiskt skulle försvinna direkt så skulle Arlandas kapacitet överskridas med cirka en tiondel vid morgonrusningen under högtrafikveckor enligt den statistik från Swedavia som Trafikverket grundat sin senaste analys på. All övrig tid skulle det fungera.

Troligt är att följande tre trender förändrar trafikbilden till 2022:

1. Trafikverket räknar med ökat flygande på Arlanda i framtiden. Om så blir fallet (trots avgörande naturresursbrister) kan större plan användas på befintliga linjer, vilket redan är på gång. Förra året hanterade Arlanda och Bromma sammanlagt långt färre landningar än enbart Arlanda gjorde år 2000 och sedan dess har dessutom en tredje bana tillkommit.

2. Cirka 90 procent av resorna till Bromma är tjänsteresor. Med ytterligare utveckling av videokonferenser och system för intern klimatkompensation som gör att flyget inte väljs lika slentrianmässigt, lär de långväga tjänsteflygresorna minska rejält på ett sätt som förbättrar även för företagen i Västernorrland.

3. Regeringen kommer under mandatperioden titta på olika metoder för att flyget i högre utsträckning ska bära sina egna klimatkostnader. Om antalet landningar på Arlanda mot förmodan inte skulle ha minskat den nödvändiga tiondelen i morgonrusningen trots större plan, fler videokonferenser och flygskatt eller motsvarande, så kan ju även landningarna spridas mer över dygnet – till exempel om flygskatten blir högre i rusningstrafik och lägre övriga tider.

Med andra ord håller inte Moderaternas argument för Bromma flygplats. Den stora frågan som nu kvarstår är hur Moderaterna tänkt sig klara klimatmålen när de inte ens vill låta flyget betala mer av sina egna klimatkostnader?

Göran Hådén (MP)

Partistyrelseledamot

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons