Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Romson drar fel slutsatser

+
Läs senare
/
Insändare

Under de senaste dagarna har det uppstått en debatt om luftkvaliteten i våra städer och vilka hälsorisker det skulle medföra. Åsa Romson (MP) anser, precis som vi gör, att det är alarmerande och att man måste ta larmen på stort allvar. Bilbranschen har under många år arbetat med att få ner utsläppen av såväl koldioxid, kväveoxider som partiklar. En modern bils avgasutsläpp är inte mer än en tjugondel jämfört med en gammal bil och denna utveckling har skett under samma tidsperiod som studierna i Umeå har gjorts. Till detta skall läggas att bilbranschen nu tagit fram helt avgasfria fordon i form av elbilar, vätgasbilar med mera. Inom något årtionde kommer betydande delar av biltrafiken att kunna ske med helt utsläppsfria bilar.

Åsa Romson drar, föga förvånande, slutsatsen att vi måste få bort bilarna från våra städer, minska resandet med bil och i stället satsa på gång, cykel- och kollektivtrafik. Vi menar att man naturligtvis ska satsa på kollektivtrafik där det går, men vi måste samtidigt ha klart för oss att bilen är helt nödvändig i vårt trafiksystem. Åtta av tio resor sker med bil och sedan 1950-talet har antalet bilar ökat med 40 000 per år. Och denna utveckling fortsätter.

Se i stället till att vi påskyndar introduktionen av avgasfria fordon i städerna genom exempelvis fortsatta supermiljöbilspremier och andra incitament. Bilen får inte fortsätta att ensidigt ses som av ondo utan det finns goda alternativ för mobilitet, den ”Goda bilen” (och då menar jag inte den rosa, vita och gröna varianten). Bygg kringfartsleder och förbifarter så att den trafik som inte behöver in i städerna tvingas åka in i stan för att komma vidare. Se till att det finns tillgängliga parkeringsplatser och p-ledsystem för att minska onödig söktrafik. Undersökningar visar att bilister i Stockholms innerstad tillbringar närmare 30 minuter i veckan bara för att leta efter en p-plats.

Planera därför staden för biltrafik även i framtiden. Vi kommer alltid att behöva distributionstrafik för gods och varor och vi kommer att behöva bilen för persontransporter – att begränsa resandet är inte lösningen för utvecklingen av Sverige.

Tommy Letzén

Vd Motorbranschens Riksförbund

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons