Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Bygg bort flaskhalsarna

+
Läs senare
Ledare

Om ganska precis ett år – 28 augusti 2010 – är det tänkt att Botniabanan skall invigas med pompa och ståt. Då skall Norrlands största stad (Umeå), via järnväg, knytas samman med resten av landet. Visst har det också tidigare gått att åka tåg för den som hade gott om tid och tycker att sträckningen Ånge-Vännäs är ett fullgott alternativ till Sundsvall-Umeå, men först nu får järnvägen en rimlig sträckning och hastighet och godstrafiken kan så att säga cirkulera. Tomma/lätta godsåg i inandet. Tungt lastade tågset efter Botniabanan.

Tyvärr finns det fortfarande kraftiga flaskhalsar som gör att trafiken inte kommer att flyta. I princip hela sträckningen från Härnösand till Hudiksvall skulle behöva uppdateras och rätas ut, mest akut är nog ändå sträckningen mellan Härnösand och Sundsvall där ingenting har gjorts på snart ett århundrade. Tåget färdas, mellan dessa två städer, knappt sju mil medan motorvägen endast uppmäter ungefär fem mil på samma sträcka. Det ger vid handen att järnvägen är krokig och backig, något som motverkar tågens möjlighet att köra fort på sträckan.

En logisk infrastrukturpolitik vore att försöka bygga bort denna typ av flaskhalsar – som säkerligen finns på fler håll i vårt land – för att få ut maximalt av stora och kostsamma investeringar som till exempel Botniabanan. Tyvärr tycks det i dagsläget inte skisseras på några dylika planer, i alla fall inte för vårt läns del. Det är en kortsiktig politik som gör att pengar som plöjts ner i stora och kostsamma projekt inte utnyttjas så effektivt som de skulle vara möjligt. Att man kan lasta den tidigare s-regeringen för att initiera en mängd nya järnvägsprojekt utan att finansiera desamma, ursäktar inte den nuvarande ministärens oförmåga att städa upp i eländet.

En lösning är viktig inte enbart för att minska den tid det tar att åka miljövänligt mellan Umeå och Stockholm, utan också för att skapa möjligheter för att pendla inom Norrland. Med en fungerande järnväg del i nord-sydlig riktning, dels i öst-västlig riktning skulle en arbetsregion enklare kunna skapas. Möjligheten att till exempel bo i Ånge och arbeta i Sundsvall, eller för Sundsvallsbor att arbetspendla till Härnösand eller för den delen Örnsköldsvik skulle då öka.

För Sundsvalls del handlar det också om att få till stånd en nedgrävning av järnvägen som går igenom stan. Måhända är det inte en flaskhals som skapar förseningar och drar ned hastigheten på X2000-tågen i norr- och södergående riktning, men för oss som bor i Sundsvall är frågan högt prioriterad.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons