Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

En bro för Sundsvall

+
Läs senare
/
Ledare

Här om dagen ringde en man hemmahörande på Västkusten! och ville förmå ST att ta ställning mot en bro över Sundsvallsfjärden. Argumenten var som följer: en lågbro kommer att göra livet i Sundsvall outhärdligt då trafiken kommer att öka och därmed avgaserna som kommer att svepa in över stan. Dessutom skulle trafiken över bron generera ett outhärdligt buller. Han menade att bron skulle göra det omöjligt för större båtar att ta sig in till den inre hamnen. Bron skulle också förstöra det vackra Sundsvall och den storslagna miljön i inre hamnen...
... en tunnel under Sundsvallsfjärden vore ett bättre alternativ, eller en dragning väster om stan, hette det.

Frågeställningen är i och för sig intressant, men nog vore det bättre att ta reda på fakta om broprojektet. Till att börja med kan vi konstatera att dagens situation är outhärdlig – och att det sundvallsborna (som bor i närheten av E-4) inte vet om buller och avgaser inte är värt att veta. Dagens sträckning genom centrum och drygt två mil söderut är en av de farligaste i Sverige och den dåliga miljön får endast konkurrens av svårigheterna att ta sig fram under högtrafik.

Nu när regeringen levererat besked om att pengar skall finnas till E4 Sundsvall, är det att vara en aning sent ute att tala om en västlig dragning (som skulle bli längre). Eller en tunnel, som skulle bli vansinnigt mycket dyrare en den bro som planeras. Slikt förblir våta men ack så orealistiska drömmar.
En västlig dragning löser dessutom inte problemen. Det enkla skälet är att en sådan skulle hamna så långt från Sundsvall att trafikflödet inte skulle följa den vägen. Det vore en helt annan sak om Östersund vore den stora Metropolen i Norrland och om Umeå samtidigt vore en avkrok – men så är liksom inte fallet.
En bro innebär däremot att en stor del av trafikflödet försvinner bort från centrala Sundsvall vars miljö kommer att förbättras avsevärt, samtidigt som dagens trafikfarliga sträckning byggs bort mellan centrum och Njurunda, något som ytterligare kommer att minska trafikens utsläpp.
Det handlar dessutom inte om en "lågbro" – ett argument som återkommer i debatten. Det gäller en konstruktion med hela 32 meters segelfri höjd, vilket väl torde täcka in framtida behov. Förvisso innebär det att superfärjor i stil med Tallink/Siljas "Galaxy" inte kommer till inre hamnen. Men detta är ett mindre problem.

När det gäller nya E4 med bro över Sundsvallsfjärden kan bara bullret bli ett problem, men vi förutsätter att ingenjörerna på Vägverket är förutseende nog att möta problemet med så kallad "tyst asfalt" och andra åtgärder.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons