Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

En fråga om attityd

+
Läs senare
/
  • Kommunalrådet Anita Bdioui menar att långsiktighet är viktigt när det gäller hur Sundsvall rankas i företagsklimat.
Ledare

Höga berg och djupa dalar länets kommuner skiljer sig väsentligt åt i den årliga ranking av det lokala företagsklimatet som görs av Svenskt näringsliv. Örnsköldsvik ligger i toppen och Härnösand i botten bland Västernorrlands sju kommuner (och därtill näst sist i Sverige).
Svenskt näringslivs definition av \"företagsklimat\" är; summan av de attityder, regler, institutioner och kunskaper som möter företagaren i vardagen. Något som naturligtvis är en starkt bidragande orsak till vilka förutsättningar som finns för lokalt företagande. Samtidigt är enkäten en klumpig värdemätare på hur bra eller dåligt det går att driva ett företag på en ort jämfört med en annan. Men eftersom frågorna varje år ställs till cirka 60 000 företagare är svaren inte oviktiga, inte minst därför att resultaten kan påverka en kommuns rykte till det bättre eller sämre. Något som i sin tur kan vara det som till slut fäller avgörande om en etablering eller investering av något slag blir av eller inte.
Att Sundsvall i år klättrade några placeringar uppåt är bra, att Ånge och i synnerhet Timrå rutschade utför är trist, men det är inte livsavgörande. Vi tror att det långsiktiga arbetet för att förbättra företagarklimatet i till exempel Sundsvall är det som på sikt ger utdelning.
Det hindrar inte på att man i länets största kommun borde snegla på vad som gör att Örnsköldsvik får en betydligt högre placering. De företagare som svarat på enkäten i länets nordligaste kommun, nämner tydligt politiskt ledarskap, tydlig strategi och struktur, positiva attityder bland politiker och tjänstemän, samt bra kommunal service till företagen, som styrkor i Övik.
Det är också uppenbarligen en fråga om attityden hon enskilda kommuner. I det främsta exemplet Solna, är attityden: \"tvåa inte är bra nog\".
Det kan ligga nära till hands att förringa värdet av de företagsenkäter som Svenskt näringsliv gör. Man kan tycka att frågorna skulle ställas på ett annat sätt, att enkätsvaren kanske är slarviga, att beror på dagsformen och är kanske inte ens förankrade i verkligheten. Många tillfrågade företag har inte ens besvarat frågorna.
Men vi bör komma i håg att företagande inte är en exakt vetenskap. Det kan handla om magkänsla som blir avgörande för beslut som kan få mycket långtgående konsekvenser för många människor. Och en företagare som, rätt eller fel, upplever att han eller hon blir negativt bemött, lär inte bli mer motiverad. Brist på motiverade entreprenörer är det sista vi behöver i Sundsvallsregionen.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons