Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Bohlin: Självklart ska mobilen inte med in i duschen

Annons

Jag var aldrig särskilt road av idrotten när jag gick i skolan. Dels för att hoppa plint, spela volleyboll och orientera (de tre saker mitt minne säger mig att vi ägnade 80 procent av lektionerna åt) ärligt talat är ganska tråkiga idrotter. Dels för att mitt idrotts- och träningsintresse redan då var lågt. På den fronten har jag inte förändrats allt för mycket. Men jag gick på lektionerna och utövade "kast med liten boll" och försökte - med begränsad framgång ska tillstås - slå "baggerslag" på volleybollen.

Många elever väljer att inte duscha – eller rent av skippa idrottslektionerna helt – då risken att bli smygfotad eller filmad.

De allra flesta av oss duschade efter lektionerna, även om jag minns att en och annan struntade i det.

Nu är situationen i skolan en helt annan. För många är själva duschmomentet en plåga. Det har bland annat att göra med risken för att smygfotograferas eller filmas. Av naturliga skäl var detta ett minimalt problem när jag gick i skolan under 80-talets slut och det tidiga 90-talet.

Ingen ska behöva vara rädd för att bli kränkt och fotograferad mot sin vilja – särskilt i intima miljöer som omklädningsrum och duschar – i skolan.

Problemet har nu blivit så stort att en del elever struntar i idrottslektionerna för att de inte vill duscha efteråt. På Bergsåkers skola har man därför nu infört ett mobilförbud i omklädningsrum och duschutrymmen. Det är bra. Ingen ska behöva vara rädd för att bli kränkt och fotograferad mot sin vilja – särskilt i intima miljöer som omklädningsrum och duschar – i skolan.

Roy Resare, som är rektor på Bergsåkers skola, säger till ST:

– Alla ska kunna må bra och bygga sitt självförtroende i skolan och genom den här regeln vill vi förekomma innan något brottsligt sker.

Läs mer: Bergsåkers skola inför mobilförbud – ska förhindra smygfilmning i duschen efter gympan

Från många håll – bland andra så har Liberalerna i Sundsvall motionerat om detta – finns också förslag på att bygga separata duschbås i stället för att eleverna ska duscha sida vid sida. Det vore också välkommet som en del i att skydda elevernas personliga integritet. Inte alla är bekväma med att visa upp sig naken och duscha inför andra människor.

Det finns mycket forskning som visar att motion och rörelse har en positiv påverkan på elevernas inlärning.

Enligt Joao Pinheiro (S), Barn- och utbildningsnämndens ordförande i Sundsvall, skulle det kosta 30 miljoner kronor att bygga separata duschbås i kommunens skolor. Det är mycket pengar, särskilt mot bakgrund av att Barn- och utbildningsnämndens ekonomi är svag, samtidigt så är det en engångsinvestering och inte något som löpande kostar pengar varje år.

Det finns mycket forskning som visar att motion och rörelse har en positiv påverkan på elevernas inlärning. Till exempel visar en studie utförd på elever i Bunkeflo i Malmö att elever som hade idrottsundervisning varje dag i årskurserna ett till tre hade bättre studieresultat när de lämnade nionde klass än elever som bara haft vanlig idrottsundervisning två gånger i veckan.

Per Gärdsell, en av initiativtagarna till Bunkefloprojektet, säger till Lärarnas tidning (i en artikel från 2012):

– Vi ser, och många barn vittnar om, att man helt enkelt orkar mycket mer. Man orkar sitta still, man får en bättre motorisk förmåga, man kan koncentrera sig bättre och kanske till och med får en lite bättre självkänsla.

Därför är det mycket olyckligt om vissa elever väljer att strunta i idrottsundervisningen. Allt som kan göras för att få eleverna att delta i så mycket idrottsundervisning som möjligt är således bra. Både för elevernas fysiska utveckling och för deras inlärning.

Annons
Annons
Annons