Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Rätt att inte rädda Saab

+
Läs senare
Ledare

Näringsminister Maud Olofsson meddelade i torsdags att regeringen genomför stödåtgärder för flygbolagen med anledning av vulkankaoset. Säkert finns det en och annan som tycker att näringsministern och regeringen agerar inkonsekvent när det gäller stöd till företag som har ekonomiska problem: Flygbolagen med SAS i spetsen får stöd medan Saab fick kalla handen.

Det finns dock två viktiga skillnader mellan stödåtgärderna till flygbranschen och det stöd som en del menade att Saab borde ha fått. Dels när det gäller stödåtgärdernas art och dels när det gäller upprinnelsen till de ekonomiska problemen.

De stödåtgärder som regeringen presenterade i torsdags innebär att flygbolagen får en viss respit genom anstånd med att betala skatter i två månader och med att betala flygplatsavgifter i 90 dagar. Det handlar alltså inte om några bidrag och inte heller om att efterskänka avgifter, utan just att ge bolagen lite andrum. Detta är ett smakfullt tillvägagångssätt från en borgenär när gäldenären har tillfälliga problem. De mest extrema stödpå(S)kyndarna när Saab var som mest illa ute menade att staten skulle köpa Saab, eller åtminstone gå in med omfattande statliga ekonomiska stöd. Önskemålen gällde åtgärder av en helt annan art än att ge anstånd med betalning.

Den andra skillnaden är att bilindustrins problem, i alla fall när det gällde Saab, grundade sig på att produkten inte var konkurrenskraftig på marknaden. Det största problemet var inte att det var svårt att hitta en köpare av bolaget Saab, utan snarare att det var svårt att hitta köpare till bilen Saab. Att svårigheterna säkert hängde ihop är en annan sak. Saabs problem förvärrades naturligtvis av finanskrisen, men förklaras inte bara av den. När det gäller problemen för flygindustrin grundas dessa på ett vulkanutbrott som givetvis inte gick att förutse. Det är därför mer rimligt att staten hjälper till i en sådan situation.

Precis som Saabs problem inte bara var ett resultat av finanskrisen är det dock viktigt att regeringens stödåtgärder nu avgränsas till hjälp till flygbolagen på grund av vulkanutbrottet. SAS är ett exempel på ett flygbolag som har haft svårt att hävda sig på marknaden under en längre tid. När regeringen i torsdags presenterade stödåtgärderna hoppades SAS på mer långtgående stöd. Precis som det var rätt av regeringen att inte rädda Saab, skulle det vara fel om regeringen skulle hålla SAS under armarna för att skydda bolaget från marknadens villkor.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons