Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Satsa på skolan

+
Läs senare
/
  • När statens budget går med överskott och ett reformutrymme finns gör regeringen klokt i att satsa mer pengar på grundskolan, så som bland annat Lärarförbundet efterlyser.
Ledare

Utbildningsminister Jan Björklund (fp) har fått mycket bassning efter att P1-programmet "Kris i skolan". Han har uppenbarligen slängt sig med siffror och jämförelser som det inte finns täckning för. Det har fått "flumskolans" anhängare att gå till motoffensiv. Det är naturligtvis oacceptabelt att utbildningsministern har slarvat med fakta, men faktum kvarstår att den svenska skolan har problem – om vi sedan ligger på plats 10, 18 eller 25 i OECD:s statistik kan egentligen kvitta.
Det märkliga är när företrädare för Lärarförbundet ena dagen tycker att Björklund ägnar sig åt "skitsnack" och "svartmålning" (som Christin Ekman i ST den 29 augusti), för att i nästa läge, som i gårdagens ST, skriva en debattartikel där skolans problem lyfts fram som ett argument för att staten skall skjuta till en miljard extra årligen till grundskolan.
Bland annat skriver Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, i gårdagens ST: "Enligt Skolverket var cirka elva procent av eleverna inte behöriga att söka till de nationella programmen år 2007".
Ingen kan väl vara nöjd med att var tionde elev fallerar så totalt att de inte ens är behöriga att söka in till gymnasiet? Detta alldeles oavsett om det är ännu värre i OECD-länder som Danmark, USA eller Mexiko eller inte.
Kanske behöver skolan mer pengar? När statsbudgeten går med stora överskott och reformutrymmet är stort är skolan ett naturligt område att satsa mer på. Utbildning och mer utbildning är de som bäst rustar Sverige som land för den ökande konkurrensen från omvärlden.
Det är enkelt att argumentera för mer pengar till skolan, särskilt till grundskolan där färdigheter som att kunna läsa, skriva och räkna grundläggs. Utan tidiga satsningar på att bygga upp en god läs- och skrivförmåga eller en grundläggande förståelse för matematik riskerar senare satsningar att bli mångdubbelt dyrare. Det är dock kontraproduktivt att, som ovannämnda Christine Ekman, argumentera emot att det finns problem. För varför skall mer pengar avsättas till en verksamhet som påstås fungera utan större problem?
Att förneka och sopa problemen under mattan är bara att göra eleverna en otjänst.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons