Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Struntar Bolagsverket i den personliga integriteten?

+
Läs senare
/
Ledare

Civilingenjören Örjan Sahlin från Sollentuna fyllde 60 för några år sedan och ser ut att vara en välmående företagare. Behöver Fredrik Reinfeldt någon som kan exemplifiera statsministerns tankar kring hur fler kan arbeta längre borde han ringa Sahlin.

I stället hörde ett företag som erbjuder inkontinensskydd av sig. Lagom till att civilingenjör Sahlin nådde pensionsåldern fick han ett meddelande i brevlådan: "Bäste Örjan Thomas Helge Axel Sahlin – händer det att du måste gå upp på natten för att kissa? Saknar du helt enkelt en hel natts sammanhängande god sömn – eller känner du att du inte har samma tryck i strålen som förr?" (DN 22/7).

Oavsett trycket i strålen. De två största bekymren i sammanhanget är dels hur lätt det är för ett företag att komma över personuppgifter till potentiella kunder, dels hur aggressiv direktreklamen har blivit.

Fallet Sahlin är särskilt allvarligt eftersom staten har sålt hans personuppgifter.

Marknadsanalysbolaget Bisnode – en internationell koncern med 1 000 anställda bara i Sverige, som hjälper sina kunder att fatta smarta beslut – har köpt Örjan Sahlins uppgifter från Bolagsverket. Därefter krängde Bisnode uppgifterna vidare till företaget som försöker sälja inkontinensskydd.

Två privata företag och en myndighet har gjort affärer med varandra – utan att reflektera över individens rätt till en personlig sfär. Bolagsverket, vars främsta uppdrag är att hantera registreringen av nya företag och registerändringar av befintliga, bör naturligtvis göra en större konsekvensanalys av sin avgiftsfinansierade verksamhet än så.

Totalt ska 18 företag och myndigheter ha köpt personuppgifter av Bolagsverket. När Bolagsverkets kunder säljer uppgifterna vidare tar myndighetens generaldirektör Annika Bränström inget ansvar för vad som händer i tredje led. Kort sagt: Vilka erbjudanden som till sist hamnar i en brevlåda i Sollentuna är inte generaldirektörens bekymmer.

Sverige har en historiskt förankrad offentlighetsprincip som vi ska vara stolta över. De senaste två decennierna har internet vant oss vid att personliga uppgifter aldrig är mer än några sökningar bort. Kombinationen av dessa båda faktorer bidrar till en öppenhet, som alldeles uppenbart riskerar att utnyttjas av oseriösa företagares kompromisslösa jakt på kunder.

Att statliga Datainspektionen nu utreder om statliga Bolagsverkets agerande är förenligt med Personuppgiftslagen är en klen tröst. Bara en lagändring kan förhindra Bolagsverkets integritetskränkande, och djupt omoraliska, försäljningsverksamhet.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons