Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Mer tid i skolan?

+
Läs senare
/
  • Metta Fjelkner och Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarnas Riksförbund respektive Lärarförbundet.

Är lärarnas tillvaro alltför slapp i dag? På måndagen rapporterade Ekot att lärarnas arbetstid riskerar att bli en av de hetaste stridsfrågorna i den kommande avtalsrörelsen.

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) vill ändra arbetstiden så att lärarna ska behöva jobba i skolan fyrtio timmar i veckan. Det motsätter sig lärarfacken bestämt. Positionerna är låsta, trots långa diskussioner.

Att lärarna bör arbeta fyrtio timmar i veckan låter kanske som ett fullt rimligt krav. I debatten framstår lärarnas tillvaro ibland som alldeles ovanligt avundsvärd: korta arbetsdagar, terminer som styckas upp av allehanda lov – och till sist, som grädde på moset, ett långt sommarlov.

Men den bilden stämmer inte. Faktum är att lärarna arbetar heltid, 1767 timmar om året i genomsnitt. Sommarlovet tjänas in genom att lärarna har 45-timmarsveckor. Trettiofem timmar ska tillbringas i skolan, medan tio timmar är förtroendetid som kan disponeras fritt till elevsamtal, lektionsförberedelser, administration och dokumentation.

SKL kan knappast vara ute efter att lärarna ska få mer tid med eleverna. Dagens ordning innebär redan att lärarna är på plats i skolan sju timmar om dagen, vilket är betydligt längre tid än de flesta elever. Snarare handlar kraven om att rektorerna ska få större möjligheter att styra över lärarnas dagar – och att lärarna ska lägga mer tid på att jobba i arbetslag.

Det är lätt att förstå varför lärarfacken protesterar mot SKL:s klåfingrighet. Redan nu är det svårt att locka de bästa studenterna till högskolornas lärarlinjer. Hur skulle ökad kontroll över arbetstiden göra läraryrket mer attraktivt?

En annan fråga är hur SKL:s reform skulle gå till, rent praktiskt. Efter några år som inhoppande lärarvikarie kan jag konstatera att långt ifrån alla skolor tycks vara anpassade till SKL:s fyrtiotimmarsvecka. Visst finns det skolor där lärarna har ljusa och rymliga arbetsrum. Men jag har sett betydligt fler ”arbetsrum” som verkar vara inhysta i gamla städskrubbar.

Det är nog en hel del lärare som skulle kunna tänka sig att jobba fyrtiotimmarsveckor och ha semestertjänst om de fick lika goda arbetsvillkor som många andra akademiker. Egna arbetsplatser med snabba datorer, flextid på morgnar och eftermiddagar, en timmes lunch varje dag och övertidsersättning för alla samtal med föräldrar och elever under sena kvällar.

Men något sådant alternativ har kommunerna knappast råd med. Risken är istället att lärarna tvingas skriva prov, rätta uppsatser, sätta betyg, lugna oroliga föräldrar och allt annat de gör under sämre villkor än i dag.

Om läraryrket ska kunna återfå något av sin forna status måste politiker och skolledare våga visa lärarna större förtroende, inte mindre. Försöken från SKL att öka kontrollen över lärarnas arbetstid kommer knappast locka de bästa från dagens elevkullar till lärarhögskolorna och in i klassrummen.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons