Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Polisen ska bli snabbare i luren

+
Läs senare

Polisen ska bli snabbare på att svara på 114 14.
Max tre minuter ska uppringaren tvingas vänta lovar man – igen.

Redan när polisen introducerade sitt nya servicenummer 114 14 i början av 2005 utlovades att det skulle ta högst tre minuter innan någon svarade. Hölls inte det löftet skulle samtalet kopplas vidare till ett annat län där trycket inte var lika stort.

Bara åtta månader senare ändrades policyn sedan polisen erkänt att man inte kunde hålla de utlovade väntetiderna.

Men nu är det alltså dags för nya krafttag. I ett försök att snabba på de icke akuta telefonkontakterna har polisen centraliserat hanteringen. Samtalen till 114 14 hamnar sedan den 1 januari inte längre hos polismyndigheten i länet där uppringaren bor. De tidigare 21 kontaktcentrumen har koncentrerats till 7 orter där personalen inte kommer att ha andra arbetsuppgifter än just att svara i telefonen, enligt Rikspolisstyrelsen.

Förutom att andra arbetsuppgifter är bortskalade ska effektiviteten öka genom att all personal får samma utbildning och arbetar utifrån samma rutiner. Tidigare hade olika polismyndigheter olika arbetssätt.

Och löftet återkommer alltså: Svar inom tre minuter – i alla fall för 90 procent av uppringarna.

Annons
Annons
Annons