Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Per har avverkat mängder av längder

+
Läs senare
/
  • Här på Sporthallsbadet i Sundsvall har Per Matsson tillbringat mycket tid och gjort mängder av längder. Därför kändes det extra kul för honom när han fick utforma badets glada utterfigur som en del i Himlabadets marknadsföring.
  • Här på Sporthallsbadet i Sundsvall har Per Matsson tillbringat mycket tid och gjort mängder av längder. Därför kändes det extra kul för honom när han fick utforma badets glada utterfigur som en del i Himlabadets marknadsföring.

Han är framme vid 50, gör en snygg vändning och tar nya tag mot 100.

Både i livet och i simbassängen.

För simsporten lägger den tidigare elitsimmaren Per Matsson aldrig av med.

Per Matsson växte upp på Skönsmon, inte långt från Kubenbadet, och började simma redan i tioårsåldern. Sedan dess har sporten följt honom som en röd tråd genom livet.

– Det är en perfekt träning, skonsam för kroppen. Jag kan hålla på med det hela livet, säger Per.

I yngre år var han elitsimmare och gick bland annat till final i junior-SM och gjorde ett antal SM-starter. Fortfarande ligger Per på en hög nivå bland simmande seniorer och tränar och tävlar regelbundet. Just nu har han sikte på Vansbrosimmet i juli, där han deltagit många år och som bäst kommit på en hedrande niondeplats.

Tidigt om morgonen, två gånger i veckan, finns Per på plats för att simträna på Sporthallsbadet i Sundsvall. Här har han tillbringat många timmar genom åren och i utebassängen vann han som tolvåring sitt första distriktsmästerskap 1974. Nu för tiden blir det mellan 3 000 och 4 000 meter träning per tillfälle.

Efter alla vändor i bassängen blev Per extra glad när han fick vara med och utforma det nya äventyrsbadets marknadsföringskoncept. En rolig del i arbetet var att teckna badets lekfigurer som finns på barnavdelningen. Huvudfiguren, uttern, finns också som stor maskotdocka och brukar dyka upp i "levande" form ibland.

– Det är jättekul att ha fått göra de här figurerna eftersom jag har så starka band till badet. Jag tycker att Himlabadet blev jättefint, oavsett de ekonomiska och politiska diskussionerna, säger Per.

Från början tänkte han egentligen bli ekonom och läste ekonomi vid dåvarande Mitthögskolan. Men efter ett års studier i Houston, Texas, dit han kom via ett simstipendium, tänkte han om och beslutade sig för att satsa på sitt intresse för illustration och grafisk design i stället.

Efter jobb som grafiker på ST, studier vid reklamskolan Berghs i Stockholm och jobb på reklambyrå i Sundsvall öppnade Per Matsson eget företag 1996. Där utformar han olika slags reklammaterial, tidningar och kommunikationskoncept åt myndigheter och privata företag, ofta i samarbete med kollegorna i det lokala kommunikationsnätverket Plan2.

Att fylla 50 år väcker en del tankar i honom.

– Jag känner mig inte gammal men man börjar reflektera över livet, vad man gjort och inte gjort, och hur livet blev. Jag känner mig nöjd med hur allt blivit, säger Per.

Annons
Annons
Annons