Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Bergsåker får onsdagstrav

+
Läs senare

Från och med februari nästa år kan Bergsåker stoltsera med trav vissa onsdagar.
Detta som en del i ATG:s nya förslag.
Tanken är saxade tävlingar mellan Solvalla och ytterligare en av storbanorna.

I dag är det bara huvudstadsbanan Solvalla som har trav på onsdagar, men konceptet är ifrågasatt. Det tar för lång tid innan alla lopp är färdigkörda.

– Något behöver göras med onsdagarna. V86-kvällarna på Solvalla blir för långa och sega för att tilltala publik och tv-tittare. Alla siffror på onsdagar pekar åt fel håll och har gjort det en längre tid, förklarar ATG:s nye VD Hasse Skarplöth för Travronden.

Nu verkar det som att fler banor ska anordna onsdagstrav. Förutom Solvalla handlar det om Bergsåker, Åby samt Jägersro. Och samtliga är positiva till förslaget.

– Det känns väl positivt att vi får stå i centrum. Nu befäster vi vår position som en av landets största travbanor, säger Bergsåkers sportchef Henrik Lindgren.

Förslaget innebär saxade tävlingar mellan Solvalla och ytterligare en av storbanorna. Tanken är åtta-tio lopp på varje bana, något som skulle innebära att man sparar mycket tid. Loppen kan vara klara upp till en och halv timme tidigare än de är i dag.

– Jag tror också att det kan bli bättre lopp för de som tittar. Som det är nu ska alla hästar in på Solvalla, och då är det klart att vissa lopp blir lite sämre, säger Lindgren.

Vilken spelform som kommer att gälla är inte bestämt, men det lutar åt en fortsättning med V86. Det är heller inte bestämt vilka prispengar som kommer att ligga i potten.

– Det vi vet är att det blir mellan tolv och 15 tillfällen per år för oss, berättar Lindgren.

– Man körde ju ett liknande koncept för 20-25 år sen, som inte fungerade så bra. Det här känns mycket fräschare.

Förslaget blir som det ser ut verklighet i början på nästa år.

– Det finns massor av teknikaliteter och organisatoriska saker att lösa och även ett antal konsekvensanalyser att göra innan vi vet om det här kan genomföras, säger Skarplöth.

– Men inriktningsbeslutet är fattat, så vi hoppas kunna köra i gång det i februari.

Annons
Annons
Annons