Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bråk inför F1-starten

Formel 1 säsongen har inte börjat ännu — men ett storbråk är i gång. Mellan lilla Minardi och stora Ferrari.
Ferrari försöker stoppa Minardi från att vara med i premiären på söndag.

Annons
Anledningen är att Minardi, som lider av en kronisk brist på pengar, ställer upp med fjolårsbilarna. Men inte ombyggda enligt de nya reglerna som bland annat föreskriver att fram- och bakvingarna skall ändras. Ägaren Paul Stoddart säger att alla de andra teamen har gått med på att man får köra med de gamla bilarna men att Ferrari sätter sig på tvären och att det är en hämnd.
 Vad som händer är verkligen smutsig politik, säger australiern.
 Under sista loppet förra året hade vi alla, dock utan Ferrari, ett möte angående inskränkningar när det gäller tester. De andra utsåg mig till talesman och jag sa vad jag tyckte om Ferraris inställning.
 Jag frågade Jean Todt (stallchef i Ferrari) varför han försöker stoppa mig och han sa att i tre månader har du sagt mycket negativt om Ferrari till tidningarna.

Inget hot
Även om de åtta andra teamen gått med på att Minardi får vara med är dock ett par kritiska.
 Regler är till för att följa och Stoddart har skrivit på. Förra året blev fyra bilar diskade i Kanada för att deras luftkylning för bromsarna inte var enligt reglerna. Så rent logiskt skall Minardi inte få ställa upp, säger en ingenjör från Williams.
En anledning till att alla utom Ferrari godkänt Minardi är att ingen av stallets förare anse vara något hot och inte har en chans att köra om poäng.
Varför man inte har ändrat bilen beror på att kontraktet med motorleverantören blev klart så sent att man inte ville satsa en massa pengar på att testa den gamla bilen i vindtunneln. De investerar man i stället i den nya som gör debut på Imola, som är säsongens fjärde lopp.

Kritik mot träning
Flera förare riktar också inför premiären kritik mot en ny F1-regel om kvalet. Nytt för i år är att den första tidsträningen avgörs på lördagen och den andra på söndagsmorgonen, bara timmarna före loppet. Dessutom får förarna bara köra ett varv vardera båda dagarna. De två varvtiderna räknas sedan ihop och bestämmer startordningen.
 Vi måste tillbaka till det gamla. Åskådarna behöver veta att den som kör snabbaste varvet står i pole position. Man ska inte behöva sitta framför tv:n med miniräknare, säger McLarens testförare Pedro de la Rosa.
Annons
Annons