Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart med ny nationalarena för fotboll

2011 ska den stå klar. Sveriges nya nationalarena för fotboll med plats för 50 000 personer.
–  Ett stort ögonblick för svensk fotboll, säger förbundsordförande Lars-Åke Lagrell.

Annons
Solna ska fortsätta vara den centrala platsen för de stora fotbollsmatcherna i Stockholmsregionen. Men platsen blir 800 meter ifrån dagens Råsunda stadion, som nu ska säljas.
I närheten av Solna station kommer en ny stadsdel växa fram och arenan för 1,8 miljarder blir hjärtat i det nya området.
Tillsammans med Solna stad, Jernhusen, Peab, Fabege är nu förbundet överens om ägandet, drivandet och finansieringen av den nya nationalarenan.
Men ännu är det bara AIK av Stockholmsklubbarna som ställt sig positiv till bygget.

AIK:s del inte klar
 Hammarby kommer väl köra på sin egen arena i södra Stockholm och Djurgården verkar vilja vara kvar på Stadion och utveckla den arenan. Men större cupmatcher och derbyn kanske de kan spela här, säger Sune Hellströmer, generalsekreterare i Svenska fotbollförbundet.
Hur AIK:s del i arenan kommer se ut är inte klart men klubbens vd, Charlie Granfeldt, säger till TT att de främst ska stå för fotbollsspelandet.
 Men de kommer säkert också satsa kapital, spekulerar Hellströmer.
Frågan är när arenan ska kunna fyllas till max. Men alternativ finns för att skärma av olika delar för att göra det mindre. Den nedre läktaren kommer kunna ta in 30 000 personer och det tror AIK kommer vara lagom till deras hemmamatcher.

Fler åskådare vid konserter
Under konserter kommer upp emot 57 000 åskådare tas in.
 I VM- och EM-kvalet hade vi i höstas kunnat fylla 50 000 personer, den efterfrågan fanns. Och i derbyn kan det också gå. Sen hoppas vi kunna spela Champions league och andra stora matcher här, säger Sune Hellströmer.
Finns det några risker i projektet?
 Alla kalkyler talar i alla fall för att det ska gå runt. Vi har flera intressenter som vill köpa namnet på arenan, vilka vill jag inte gå in på ännu, säger Hellströmer, som beräknar att 20-25 miljoner per år skulle kunna tjänas på att sälja arenanamnet.
 Oetiska namn skulle vi välja bort, ett whiskyföretag skulle till exempel inte få köpa namnet.
Förebilder för arenan är bland annat Amsterdam arena.
 Vi har kollat på de stora arenorna i Europa, även Wembley.
2011 får vi se resultatet. Frågan är om det då finns en, två eller kanske tre nya arenor i Stockholmsområdet.

Mer läsning

Annons