Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

När bilen stod stilla var Dahlgren som snabbast

+
Läs senare

Det kvittade hur snabbt förarna körde ute på banan.
Det var i depån som STCC-racet i Karlskoga avgjordes.
Där var det dramatik: allt från krascher till bortglömda tejpbitar.

Robin Rudholm var mannen med tejpen.
Han såg ut som en segrare både före och efter sitt obligatoriska depåstopp, men så bröt depåpersonalen mot det finstilta i en av paragraferna för depåstopp.
När man bytt de obligatoriska två däcken ska mekanikerna också dra av en tejpbit från bilsidan så att det syns att bytet är gjort. Det glömde de, i stressen.
Straffet var grymt för Rudholm ännu ett påtvunget depåbesök. Fullt tillräckligt för att han skulle försvinna ut ur tätstriden. Fjärdeplatsen till slut var inte mycket tröst.

Snabba byten
Rudholm var inte ensam om att svära över allt som kan gå fel i en depå.
Richard Göransson knycklade till bilen på väg in mot däcksbytet och tvingades sedan in en extra gång för att få de lösa bilbitarna från den kraschen bortslitna.
Fredrik Ekblom och Edward Sandström fick också straff efter depåstrul, medan Robert Dahlgren som fick bryta med en brinnande Volvo i premiären på Knutstorp tyckte att depåstunden var den bästa biten av hela racet.
Inga bytte däck så snabbt som Volvo. Det var när bilen stod stilla som Dahlgren lade grunden till segern.
Att han var gnistrande snabb ute på banan gjorde förstås sitt till. Dahlgren vann. Trots dramatik i början.
Han ledde in i startkurvan på andra varvet.
 Då låg det plötsligt tre centimeter grus på banan, som de andra hade dragit upp. Det var knappt så jag kunde hålla bilen kvar på banan, berättar han.
Dahlgren tappade ledningen, men vad gjord det? Till slutat blev ju loppet ändå hans.

Skyfall
Någon risk för att Volvoföraren skulle bli upphunnen av loppets tvåa var det aldrig. I den bilen led nämligen Tomas Engström alla helvetets kval.
Motorn i hans Honda rasade på väg in i sista kurvan. Engström tappade fart och såg skräckslagen hur alla viktiga mätare i bilen plötsligt ramlade i botten.
 Jag smällde in trean för att försöka få fart på bilen igen, men det blev tvärtom, berättar han. Då fick jag in tvåan och såg hur mållinjen kom närmare och närmare.
Över linjen kom han, dalmasen. Sedan var det tvärstopp. Loppets näst snabbaste bil fick ta sig hem med hjälp av bärgare.
Trea i loppet, en av de få som slapp blodtryckshöjande incidenter i loppet, var Thed Björk i sin Audi. Nu leder Björk mästerskapet.
Delar av STCC-söndagen i Karlskoga gick i skyfall. Värst var det för mc-klassen. Efter fem varv bröts loppet. Då hade 10 av 18 förare vurpat. De som klarade det fick göra ny start sist på söndagen. Precis då blev det skyfall igen. . .
Annons
Annons
Annons