Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Vinterkriget

+
Läs senare
/

Utbudet är massivt och konkurrensen är mördande.

Sundsvall med omnejd är ett fantastiskt idrottsdistrikt – men det finns inte hur mycket publik som helst. ST-sport har kollat läget i lagen, hur de tänker och vad de gör för att locka just dig till deras arena.

Det kan vara studsande maskotar, upprop på Facebook eller inga clownfasoner alls.

Timrå IK: "För oss är publiken livsviktig för vår överlevnad på lång sikt"

Timrå IK toppar förstås publikligan bland elitklubbarna i Medelpad.

– Vi är hyfsat nöjda och ligger något bättre än i fjol. Vi ligger något bättre än våra budgeterade 5 000, säger klubbdirektör Thomas Johansson.

Tittar man på Timrås publikkurva liknar den en sågklinga. Det är upp och ned hela tiden, med en tydlig spets.

– Modo peakar alltid, vi har alltid fullt hus då. Sedan kan vi på förhand säga ganska exakt hur många som kommer att komma. Lag som varit sportsligt framgångsrika på 2000-talet behöver inte alls vara populära; Linköping lockar minst av alla, Färjestad som är så etablerat drar också lite. Efter Modo är Brynäs klar tvåa, sedan är det ganska jämnt mellan lag som Skellefteå, Brynäs och Djurgården.

Timrå är den lokala klubben som är klart mest beroende av publikens tillströmning.

Hur mycket publikintäkter budgeterar ni?

– Ungefär 30 procent av omsättningen kommer från matchbiljetter och försäljning i arenan. Det är livsviktigt för oss att publiken kommer.

Hur räknar ni publiken?

– Vi räknar alla sålda biljetter.

Har ni några kampanjer framöver?

– Vi kör lite kampanjer tillsammans med företag, men man får inte rea bort biljetter heller. Det som är viktigt är att det är hockey vi håller på med. Spelar vi inte attraktiv och bra hockey kan man hitta på vad man vill med clowner – folk kommer ändå inte.

Timrås biljettpriser: 120–255 kronor för vuxen, 60 kronor för pensionärer och ungdomar mellan 7 och 19.

Publiksnitt: 5 134 efter nio spelade matcher – tredje sämst i Elitserien.

Nästa hemmamatch: I kväll klockan 18.30 mot Brynäs.

Sundsvall Dragons: "Vi gör bra grejer och vi vill hajpa det ännu mer"

Sundsvall Dragons är mest aktiva i sina matcharrangemang.

– Publiken är en viktig inkomstkälla och så ger det inspiration för laget när killarna känner stödet. De är den typen av människor som gärna vill att folk kommer och tittar på dem, säger klubbdirektör Anders Jansson.

I sin strävan efter att locka publik till Sporthallen bollar Dragons ständigt med idéer. Senast var den kultförklarade maskoten Benny the Bull på plats och fler godsaker väntar.

– Vi gör grejer som vi tror på, vi vill hajpa det ännu mer och jag är övertygad om att det ger effekt för oss längre fram. Vi kan inte sitta på arslet och vänta, det är så mycket vi slåss mot nu, men i det långa loppet förutsätter vår verksamhet förstås att vi vinner matcherna också.

Dragons vet vilka lag som lockar och vilken dag Sundsvallspubliken helst går på basket.

– Historiskt har fredagar varit bra, en stor del är då "yngre" barnfamiljer och då konkurrerar vi mest med middag med film och så.

Hur mycket publikintäkter budgeterar ni?

– 17 procent av omsättningen kommer från matcherna, vi borde öka den delen, men det känns tryggare att vi har det i hamn än att vi ska hålla tummarna och hoppas att det kommer 300 till.

Hur räknar ni publiken?

– Vi räknar alla som går in genom dörrarna. För vår del är det många mer årskort som kommer och går lite under matcherna.

Har ni några kampanjer framöver?

– Vi har alltid grejer på gång!

Sundsvall Dragons biljettpriser: 150–170 kronor för vuxen, 80 kronor för pensionärer och ungdomar mellan 7 och 15.

Publiksnitt: 1 574 efter fem spelade matcher – näst bäst i Basketligan.

Nästa hemmamatch: Torsdag 25 november klockan 19.04 mot Borås.

Sundsvall Hockey: "Sundsvallspubliken har mycket bra toppidrott att välja mellan"

Sundsvall Hockey hamnar ofta lite i kläm. Hockeyentusiasterna kan se Timrå och de som lika gärna ser andra sporter har många andra godsaker att välja mellan. Till exempel en snötyngd kvalmatch mellan GIF Sundsvall och Gefle som inte direkt fick folk att vallfärda till Gärdehov.

– Vissa veckor är det otroligt mycket toppidrott, men ser man till oss så kvarstår intresset för oss. När vi åkte ur i våras blev det en uppenbarelse för folk. Sundsvall Hockey kanske var som den där gamla farbrorn som bara fanns, men som man inte behövde hälsa på så ofta, säger klubbchef Magnus Holmvall.

Sundsvall Hockey ligger djupt begraven i botten av allsvenskans publikliga, men i höst har laget aningen bättre snitt, +26 per match, jämfört med i fjol.

Hur mycket publikintäkter budgeterar ni?

– Vi räknar med att dra in så mycket att det täcker domare och hallhyra, att vi lite bättre siffror jämfört med i fjol påverkar inte ekonomin. Men om vi fick en markant ökning skulle det förstås göra skillnad.

Hur räknar ni publiken?

– Vi räknar alla sålda biljetter plus alla som kommer till matchen, så det blir relativt välvisande siffror. Vi räknar inte fribiljetter och frikort om de inte dyker upp.

Har ni några kampanjer framöver?

– Vi kommer att ha en match där ett antal företag bjuder på entrén, men det blir längre fram i vinter. Det bästa sättet att locka folk är att spela attraktiv ishockey.

Sundsvall Hockeys biljettpriser: 100–120 kronor för vuxen, 50 kronor för ungdomar mellan 7 och 19.

Publiksnitt: 912 efter tio spelade matcher – sämst i hockeyallsvenskan.

Nästa hemmamatch: Måndag 22 november klockan 19.00 mot Rögle.

Granlo BK: "Vi har ett jäkla tryck – jag har aldrig upplevt något liknande"

Granlo BK drar mest publik i den norra innebandyallsvenskan och Tomas Stenlund är förstås nöjd.

– Vi har blivit en aktör att räkna med, intresset för innebandy i Sundsvall är skyhögt, det är större än någonsin, säger han.

Granlo snittar på drygt 850 besökare så här långt och det är ett par hundra bättre än förra säsongen.

– Redan i fjol hade vi relativt mycket publik, nu har vi fått en relativt bra start och är ett flaggskepp i stan. Det har blivit lite inne att gå på innebandy och snacket går om att det är kul. Vi vill spela publikvänligt med full fart framåt, säger Stenlund som kombinerar sportchefandet med att assistera tränaren Magnus Näsman.

Hur mycket publikintäkter budgeterar ni?

– Det är inget vi kalkylerar med, det är en ren bonus. Vi är nere på småpengar jämfört med de andra lagen i stan. I slutändan önskar vi förstås att kunna öka omsättningen och intäktsmässigt från publiken är vi nog redan uppe på samma siffror som i fjol fast vi bara spelat fyra matcher. Men jag tror att en familj som går på en innebandymatch känner att de får mycket för pengarna.

Hur räknar ni publiken?

– Vi räknar alla som går genom insläppet oavsett om det är årskort, fribiljetter eller de som betalar in sig. Den siffran vi uppger är det faktiska antalet som är på matchen.

Har ni några kampanjer framöver?

– Vi ska ha en jättedrive till matchen mot Visby. Då ska vi fylla hallen.

Granlos biljettpriser: 60 kronor för vuxen, 30 kronor för ungdomar mellan 7 och 17.

Publiksnitt: 857 efter fyra spelade matcher – bäst i Norra allsvenskan.

Nästa hemmamatch: I morgon klockan 16.00 mot Älvsjö AIK.

Annons
Annons
Annons