Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
  • Serverhaveri stoppar nya familjeannonser på vår nyhetssajt ⇒ Läs mer

Högljutt och lerigt i Njurundaskogarna: "Vi har haft rekordmånga deltagare"

I Nolbyskogarna har det i helgen varit full fart. Där avgjordes två av Norrlandscupens nio deltävlingar i trial. "Något av det svåraste är att hålla sig lugn och samlad och inte tappa modet när man ställer till det för sig", säger Njurunda motorklubbs trialledare Lasse Nyberg.

Annons

Målet i tävlingarna är inte att vara snabbast, utan att undvika att sätta ner fötterna i marken.

Under deltävlingarna i Norrlandscupen deltog sammanlagt 39 åkare, vilket är en hög siffra enligt Lasse Nyberg,

– Just den här tävlingen är mindre än SM när det kommer till deltagare. Dessa dagar har vi haft 39 startande, vilket är jättemycket för vår serie. Tidigare har vi legat mellan 20 och 25 startande, så 39 är högt.

Helgens tävlingar ingår i de totalt nio deltävlingarna i Norrlandscupen. Med i cupen finns deltagare mellan Umeå till Hudiksvall. Det är inte bara det geografiska som skiljer sig, utan även åldrarna.

– Bland de yngsta som åker har vi några som är 5-6 år gamla. De äldsta är över 60 år, 65 kanske. Det är inga åldersstyrda klasser, utan det är maskinerna som skiljer sig.

I Noblyskogarna fick deltagarna ta sig igenom sex olika sektioner, med olika svårighetsgrad.

Åldrarna i tävlingarna är varierande. De yngsta är mellan fem och sex år och de äldsta är över 60 år gamla.

Målet i tävlingarna är inte att vara snabbast, som det är i många andra motorsporter. Målet är att ta sig fram genom banorna och i det längsta undvika att sätta ner fötterna.

Lasse Nyberg själv har även han ett förflutet inom sporten.

– Jag började åka trial 1983 och höll på fram till 1991. 2004 fick jag ett återfall och kom tillbaka. Nu är jag tillbaka i klubben och jobbar. I dag bygger jag banor, håller i ungdomsträningen och så har jag flera barn som kör, säger han.

Sonen Linus Nyberg tillhör en av de som tävlat under helgen. I klassen MC C slutade han på första plats både lördag och söndag. Trots att lördagens regn ställde till det lite tycker han att det varit en bra helg.

– Det har varit bra. Det svåraste har varit terrängen som blev efter vädret. I lördags var det extremt halt och det var knappt att man tog sig fram på transporten. Inför söndagens tävling hade det torkat upp rätt bra, men det var fortfarande lite blött, säger han.

Linus Nyberg placerade sig på första plats under både lördagen och söndagens tävling.

Att även han kom in på trial är ingen slump.

– Det var väl när pappa började om 2004. Då ville jag också ha en trial och efter att ha testat lite köpte vi en liten 50-kubikare och sedan dess har jag kört.

Tidigare var målet att bli bäst. I dag är det sporten i sig som lockar.

– När jag var yngre ville jag bli bäst i världen, men det vill väl alla när man är liten. Nu vill jag mest träffa kompisar och få köra motorcykel i skogen, säger Linus Nyberg.

Förutom åkare är det även många frivilliga som hjälper till. Karl Bergman tillhör en av dem som stått ute i spåren och agerat domare, filmat, fotograferat och hjälpt åkarna. Som de flesta andra har även han ett stort motorcykelintresse.

– Jag tillhör frivilliga motorcykelkåren, militärbiten som åker motorcykel. Vi är några som brukar hjälpa till här. Jag själv höll på med trial för 20 år sedan och efter det övergick jag till enduro.

Karl Bergman tillhör en av dem som är med och hjälper till. Under helgens tävlingar agerade han bland annat domare.

Han poängterar att det sociala är en viktig del i sporten.

– Vi har många ungdomar här som engagerar sig i det här istället för att vara ute och göra bus. Det är en viktig bit och det är en viktig bit för att föreningslivet ska överleva. Då behövs det frivilliga farbröder som mig själv, de som älskar motorsport.

Gemenskapen inom klubben och sporten är även det något som gör sporten till vad den är.

– Du ser ju vilken familjekänsla det är här. Man lånar cyklar emellan och när något går sönder lånar man. Det är en stor familj, säger Karl Bergman.

Längs med spåren kan reparationer i bland vara nödvändiga.

Annons
Annons
Annons