Annons

Annons

Annons

Annons

Hol Lars i det Heliga landet

BOK
Mia Gröndahl: Drömmen om Jerusalem. Lewis Larsson och American Colony Photographers.
Journal

Annons

Lewis Larsson, eller Hol Lars som han hette hemma i Nås, var son till en av dem som lockades till Jerusalem av domedagspredikanten Olof Henrik Larsson, verklighetens förlaga till pastor Helgum i Selma Lagerlöfs Jerusalemepos. Där levde de i ett strängt kollektiv under Anna Spaffords diktatoriska ledning.

Andningshålet till omvärlden var den fotografiska verksamheten som försörjde sekten med vykortsförsäljning. Där lärde sig Lewis Larsson fotografiskt hantverk till mästerskap. Han kände Jerusalem och Palestina väl. Han visste när på dagen en viss gata skulle fotograferas föra att "framstå i relief på det mest effektfulla sätt" skriver Sven Hedin som använde 242 bilder av Lewis Larsson till sin bok Till Jerusalem.

Även om fotona med biblisk miljö var grunden i Lewis Larssons och hans kollegers arbete så vidgade de snart sina vyer. De gjorde långväga reportageresor. Lewis Larsson tog bilder till flera stort uppslagna reportage i National Geographic. Han var i Egypten och fotograferade från toppen av pyramiderna. Han fick vara med om samaritanernas nattliga påskfest.

Alla dörrar öppnades för honom och hans kamera. Han hade ensamrätt på att fotografera under den tyske kejsarens besök i Jerusalem 1898. Han blev den ottomanske guvernören Djemal paschas "hovfotograf" och han tog unika bilder vid Jerusalems kapitulation inför de brittiska styrkorna 1917. Han dokumenterade första världskriget och de minst lika svåra härjningar som en svärm gräshoppor samtidigt utsatte Palestina för.

Lewis Larsson och de andra fotograferna i The American Colony tog unika bilder, men de hade ingen egen ekonomisk glädje av dem. Bilderna var kolonins gemensamma egendom.

Som det brukar gå med sekter av olika slag splittras de förr eller senare. När Anna Spafford dog tog hennes dotter Bertha över. Hon registrerade i hemlighet alla kolonins tillgångar, även fotoavdelningen med alla bilder och negativ, som sin privata egendom. 1930 tvingades Lewis Larsson lämna kolonin. Han hade då gradvis ägnat allt mer tid åt sitt arbete som svensk vicekonsul i Jerusalem.

Eric Matson, som Lewis Larsson lärt till fotograf, fick kontroll över hela fotoavdelningen och de 20 000 negativen. Han flyttar senare till USA och överlämnar 1966 hela materialet till Library of Congress. Han tar åt sig äran av allt. Det dröjer många år innan bluffen avslöjas. Mia Gröndahl är en av dem som grävt fram sanningen om bilderna och återgett Lewis Larssons hans rättmätiga plats i fotohistorien.

Det är en otrolig bildskatt som presenteras i den här praktvolymen. Mest i svartvita, men många bilder är handkolorerade i dämpade färger. Det vilar ett mystiskt ljus över dem, skuggor, dagrar i en dov gråskala.

Annons

Annons

Till toppen av sidan