Annons

Annons

Annons

Annons

Lågmäld godnattmusik inledde allhelgonahelgen

GA-kyrkan
Slow music
Nordiska Kammarensemblen
Musik av: WA Mozart, Arvo Pärt, Carl Nielsen med flera

Allhelgonahelgen är en stor kyrkhelg och i mångt om mycket stillhetens tid. Hösten samlar sig inför vintern och mörkret lägger sig; vi minns våra döda och tänder ljus, blickar inåt och stannar upp.

Då passar Nordiska Kammarensemblens stillsamma, lågmälda Slow music-konserter perfekt, och flera hundra människor hade också sökt sig till GA-kyrkan på allhelgonaaftons kväll för att inleda helgen med lättlyssnade, välljudande och välspelad musik; de styckena som skulle ha kunnat bli klassiska pärlor men som av någon anledning ännu inte blivit kända för bred publik.

Kyrkorummet, tända ljus, den sena timmen som gränsade till natten och eftertänksam musik som går i ett flöde utan applåder och presentationer skapar i sig en stillsam, meditativ stämning, och ensemblen är också väldigt noga med att spela musiken just på det sättet.

Annons

Annons

Här fanns dynamik i programmet; tempon växlar, det fraseras väl och inget blir någonsin enahanda. Men minst en dimension av energi, styrka, högromantik och temperament är bortskalad; som om det här vore den nattliga versionen, det sista man spelar innan publiken går till sängs.

Visst antyddes upprördhet i Brahms klarinettrio, men oftare framstod den som en vaggvisa, och den klara klarinetten och den varma cellon var föräldrarna som på tå smyger ut ur rummet där barnet nyss har somnat: tyst, vördnadsfullt och ömt leende. I Arvo Pärts pianostycke Für Alina söker sig mjuka rörklockor fram, och folkmusikstycket "Låt till far" blev i arrangemang av ensemblens basist Anna Holm ett spännande äventyr bland naturljuden i en exotisk skog.

Andantet ur Mozarts flöjtkvartett, hövligt nigande, bars av en fin gemenskapsklang mellan flöjt och stråkar. Carlos Gardels konstmusikaliska argentinska tango klingade dursvepande och trosvisst, och koralen ur Carl Nielsens blåsarkvintett, ren som fjällvatten, fick här bara sällskap av de lugnare variationerna.

Kvällens stora överraskning var armeniern Arno Babadjanians förbluffande vackra pianotrio - varför hör man så sällan talas om honom? - där de båda stråkarnas klang svävade avlägset som en skön, främmande, utomjordisk sång; synnerligen väl förstådd och formad av Christian Sahlin och paret Richard och Mona Kontra.

Annons

Vanligen går man fylld av energi hem från en konsert, men här förblev allt meditativt stilla, och de försynta gäspningar man såg och hörde på vägen ut betydde den här gången inte att ensemblen misslyckats utan tvärtom. Musik kan verka i båda riktningarna, och i vår stressade tid är det kanske ännu mer denna typ av konserter vi borde söka oss till. Där vi sänker garden, lämnar allt det yttre därhän och bara försjunker.

Annons

Tillägg: Nästa konsert med Nordiska Kammarensemblen är en familjekonsert. "Kattresan" spelas den 19 november 15.00 i Sundsvalls teater.

Delar av Nordiska Kammarensemblen vid en konsert i Metodistkyrkan. I GA-kyrkan i fredags spelade man vid levande ljus en av sina numera traditionella och mycket välbesökta Slow music-konserter.

Patrik Wendel, Nordiska Kammarensemblens flöjtist, spelade i fredags bland annat en sats ur Mozarts flöjtkvartett.


Anna-Maria Wiklund

anna-maria.wiklund@dagbladet.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan