Annons

Annons

Annons

Annons

Nyckeln till epatraktorn kan öppna dörren till drömjobbet

När personalen anländer till Timrå gymnasium på morgonen ser det ibland onödigt illa ut på parkeringen. Rester av gummidäck och skräp vittnar om epagängens framfart.

Genom att bromsa fast framdäcken och sedan gasa skapas värmeutveckling, slitage och spår i asfalten. När epaförarna har gjort sina burnouts och haft sitt lilla roliga måste någon annan städa upp.

Lennart Dahlin, som precis håller på att avrunda en yrkesbana som lärare på fordonsprogrammet, känner väl till epabusets baksidor. Farliga omkörningar, otillåtna hastigheter och även det för oinvigda smått obegripliga "burnandet". Det händer att elever förlorar sina lämplighetsintyg och då sinkas studierna.

Men bilden av epaförarna är inte svartvit. Det framgår tydligt när ledarredaktionen undersöker hur man från skolans värld ser på epakulturen.

Annons

Annons

Lennart Dahlin betonar att ett epaintresse kan vara en stor tillgång när det gäller att tillgodogöra sig utbildningen och att det bara är vissa som missköter sig.

- De som gillar att skruva är i regel jätteduktiga och de lär sig problemlösning. De vet vad de pratar om, säger Lennart Dahlin.

Ett epaintresse kan bidra till att eleven blir mer anställningsbar. Foto: Therese Hasselryd

Utmaningen för skolan är att få ungdomarna att inse att de måste ta ansvar och sköta sig för att ha en chans att få jobba med det de vill, menar Dahlin.

Nils Nyborg är rektor för fordonsprogrammet på Sundsvalls gymnasium Västermalm. Han påpekar att de epaintresserade ungdomarna på programmet är helt beroende av att kunna få sitt lämplighetsintyg för att ha möjlighet att ta körkort. För eleverna som vill bli lastbilsförare är lämplighetsintyget en helt central förutsättning, men även en mekaniker måste givetvis kunna köra bil.

Rektorn framhåller att epaungdomarna inte utmärker sig som en problemgrupp. Tvärtom har de ett försprång i och med mekandet på fritiden. Eleverna gör en form av hemläxa utan att de märker det. Förmågan att felsöka förbättras precis som motorkunnandet, menar rektorn.

Han har också märkt hur epakulturen ger nyttig träning i att samarbeta med andra. Vissa bygger om inredningen, flaket eller karosseriet. Andra blir särskilt duktiga på belysning eller lackering. Sedan hjälps man åt att få till varandras epatraktorer.

Annons

- Intresset för epatraktor gör även att de utvecklar sin kreativitet och sitt estetiska sinne. Ur utbildningssynpunkt ser jag bara fördelar, säger Nils Nyborg.

Annons

De små detaljerna kan göra skillnad.

Bild: Daniel Tausis

Den tid som ägnas åt att fixa med epatraktorerna gör även ungdomarna bättre rustade för yrkeslivet. Både samarbetsförmåga och förmågan att felsöka värderas högt av arbetsgivarna, förklarar Nils Nyborg.

Läs också: Låt ungdomen köra epatraktor och lyssna på Eddie Meduza

Fordonsprogrammet går även att läsa på Praktiska Gymnasiet i Sundsvall, där Lars Kristoffersson är lärare. Fordonsläraren bekräftar bilden att epaintresse generellt sett främjar studierna. Det märks när de kommer ut på praktik, menar Lars Kristoffersson. Ofta är det eleverna som har det intresset som har störst chans att få jobb.

- De har ett försprång redan när de börjar gymnasiet och kan sedan ligga före i utvecklingen hela vägen fram till studenten, säger Lars Kristoffersson.

Skolans personal vittnar alltså om en epakultur som kan öppna vägar till drömyrket. Detta utmanar föreställningen att allt med epatraktorerna skulle vara jämmer och elände, för så är uppenbarligen inte fallet.

Annons

Det gäller alltså att motivera, entusiasmera och främja eget ansvarstagande. De unga epaförarna måste, precis som alla andra skolungdomar, få känna att vuxenvärlden finns där för dem oavsett om det slirar eller om resan går spikrakt mot en lysande framtid.


Petter Bergner

petter.bergner@mittmedia.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan