Den överenskommelse försäljaren och köparen nått, ska skickas via exempelvis mejl, post eller sms till och undertecknas av köparen.
"Konsumentproblem vid telefonförsäljning har varit en följetong under en längre tid och det är hög tid att stärka konsumentskyddet på området. Jag är väldigt glad att regeringen nu kan lägga fram förslag som på allvar förbättrar situationen för konsumenter vid telefonförsäljning", säger finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund i ett pressmeddelande.
Annons
Annons
Läs också: Ökat missnöje mot telefonförsäljning
Regeringen vill skydda konsumenter som kan uppleva att säljsamtal är pressande eller de tagit förhastade beslut. Framför allt värnar man om äldre personer, som kan vara en måltavla för oseriösa säljare.
"Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är inte acceptabelt. Genom förslaget stärker vi nu konsumenters förutsättningar att fatta genomtänkta beslut när de blir uppringda av försäljare på telefon", säger biträdande justitieministern Heléne Fritzon i pressmeddelandet.
Den 1 september i år föreslås lagändringen träda ikraft.