Annons

Annons

Annons

Brister i kök och badrum vanligast i klagomålsärenden

Klagomål för skador i kök och badrum.

Det är mest vanligt när det gäller klagomålsärenden som kommer in till Hyresgästföreningen, skriver Hem & Hyra.

Text

Hyresgästföreningen får in många klagomål som rör brister/skador i badrum. Foto: Nora Lorek / TT

Annons

62 500 nya ärenden kom in till Hyresgästföreningens rådgivning 2017.

Nästan hälften av dem, runt 29 000 ärenden, handlade om brister på något sätt i lägenheten.

Klagomål på kök och badrum var mest vanligt visar Hem & Hyras genomgång.

Annons

Därefter följde övriga rum, tvättstugan, trapphus och förråd.

Annons

Gemensamma utrymmen och uteplats hade få klagomålsärenden.

– Det finns en bild av att störningar är vanliga, men de dominerar inte alls bland våra ärenden. Det är inte ett herrans liv i hyreshus. Men där det förekommer störningar är i utrymmen där man gnuggas mot sina grannar – på balkonger, i trapphus och på gårdar. Väldigt ofta är det hög musik det handlar om, säger Love Börjesson, senioranalytiker på Hyresgästföreningen, till Hem & Hyra.

Hyresgästföreningens uppgifter visar att brister och rättigheter/skyldigheter är de vanligaste ämnesgrupperna.

Krav, juridik och betala/kostnader är också dominerande när det gäller ärenden.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan