62 500 nya ärenden kom in till Hyresgästföreningens rådgivning 2017.
Nästan hälften av dem, runt 29 000 ärenden, handlade om brister på något sätt i lägenheten.
Klagomål på kök och badrum var mest vanligt visar Hem & Hyras genomgång.
Annons
Därefter följde övriga rum, tvättstugan, trapphus och förråd.
Annons
Gemensamma utrymmen och uteplats hade få klagomålsärenden.
– Det finns en bild av att störningar är vanliga, men de dominerar inte alls bland våra ärenden. Det är inte ett herrans liv i hyreshus. Men där det förekommer störningar är i utrymmen där man gnuggas mot sina grannar – på balkonger, i trapphus och på gårdar. Väldigt ofta är det hög musik det handlar om, säger Love Börjesson, senioranalytiker på Hyresgästföreningen, till Hem & Hyra.
Hyresgästföreningens uppgifter visar att brister och rättigheter/skyldigheter är de vanligaste ämnesgrupperna.
Krav, juridik och betala/kostnader är också dominerande när det gäller ärenden.