Sverige står inför en kraftansträngning: senast år 2045 ska vi ha nettonollutsläpp av växthusgaser, vilket till stor del bygger på en snabb och bred elektrifiering av samhället.
Parallellt med detta planeras för den största omstöpningen av energibranschen på 25 år. Sverige ska få en elhandlarcentrisk modell som förutsätter att det byggs en gigantisk databas över medborgarnas och företagens elförbrukning och konsumtionsmönster.

För oss som lokalt elbolag skulle reformen bli ett dråpslag. Den skulle distansera oss från våra kunder och försämra våra möjligheter att tillsammans med dem utveckla och införa lösningar för energieffektivisering och elektrifiering, skriver Göran Sörell, vd Sundsvall Elnät.
Bild: TT, Arkivbild
I en ny rapport presenterar vi på Sundsvall Elnät tillsammans med 40 elbolag alternativ till den omdebatterade elhandlarcentriska modellen och elmarknadshubben.
Annons
Annons
Den elhandlarcentriska modellen (ECM) är ett politiskt förslag som initierades redan 2009. Grundsyftet var att göra elmarknaden enklare för kunderna, med fokus på att avveckla systemet med två fakturor (en för elhandel och en för elnätet) och få till en samlad faktura.
Myndigheter, intresseorganisationer och politik har dock pekat på hur reformen hotar individers integritet, rikets säkerhet och elmarknadens finansiella stabilitet. Inte minst riskerar den att bromsa in energiomställningen och driva kostnader för kunderna. En sådan reform måste ha betydande vinster.
Vi, 41 elbolag, har följt reformen på nära håll och kan konstatera att verkligheten har sprungit förbi dess ursprungstanke.
Rapporten ”Handslaget – en mer kundvänlig elmarknad” har tagits fram av oss med lång erfarenhet av Sveriges elsystem och stark lokal närvaro. Där presenteras alternativa förslag som lägger grunden för hur Sverige kan möta dagens- och morgondagens utmaningar på slutkundsmarknaden och som gör ECM till en onödig och förlegad reform.
Elsystemets förutsättningar ser i dag helt annorlunda ut än då tanken om ECM föddes. Digitaliseringen minskar problemet med två pappersfakturor och ett antal reformer har drivits igenom som löser många av de problem som ECM skapades för att lösa.
Den absolut största skillnaden mellan nu och då är insikten om hur central kontakten mellan kunder och elnätsföretag är för att klara av energiomställningen och motverka kapacitetsbristen i våra elnät. Den kontakten skulle brytas i och med ECM, eftersom reformen bygger på att kunderna enbart ska ha kontakt med elhandlarna och inte med elnätsföretagen.
Annons
Annons
För oss som lokalt elbolag skulle reformen bli ett dråpslag. Den skulle distansera oss från våra kunder och försämra våra möjligheter att tillsammans med dem utveckla och införa lösningar för energieffektivisering och elektrifiering. Sammantaget gör de förslag som vi presenterar i rapporten ECM till en överflödig reform.
Vi uppmanar nu Sundsvalls politiker att göra vad de kan för att föra fram våra förslag och i förlängningen stoppa ECM.
Låt oss tillsammans istället fokusera på det som är viktigast – att skynda på energiomställningen och säkra Sundsvalls långsiktiga tillväxt på ett sätt som gör Sundsvallsborna till vinnare på elmarknaden!
Göran Sörell, vd Sundsvall Elnät
■■ Följ ST Debatt på Facebook