ST för 25 och 50 år sedan

ST för 50 år sedan: 100-årig hedersgäst Hem och Samhälles årsmöte och Heffners vägrar ge upp kampen om fortsatt allsvenskt spel

Tunadal-Skönsbergs Husmodersförening Hem och Samhälle startade 1922. Sofie Korseman var då med om att få igång en speciell förening för husmödrarna.

Vid gårdagens årsmöte deltog nu 100 -åriga Sofie Korseman som hedersgäst och uppvaktades bland annat med en blomsterbukett.

Text

ST 15 februari 1971.

Två intressanta hedersgäster deltog på söndagen i Tunadal-Skönsbergs husmodersförening Hem och Samhälles årsmöte med efterföljande lunch på restaurang Ambassadeur i Sundsvall. Det var Anna Berglund, 93 år, samt Sofie Korseman, 100 år, och med från föreningsstarten 1922. De båda intog hedersplatserna vid mötet och fick där bland annat veta följande genom verksamhetsberättelsen för 1970. Under året hölls tio månadsmöten och tio protokollförsta styrelsesammanträden. Medlemsantalet var vid årets början 102, och vid årets slut 97. Under året har föreningens kursverksamhet omfattat "Föreningsteknik", samt en litteraturkurs. Under 1971 skall en vävstuga anordnas och föreningen har lämnat anslag till MS-sjuka, samt De handikappades och Cancerfonden. På bilden ses hedersgästerna Korseman och Berglund tillsammans med ordföranden Helga Andersson.

0 kren månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digitalpaketet

• Alla nyheter på st.nu