Annons

Annons

Debatt
DEBATT: Norrland behöver en samlad kraft för utbyggd järnväg

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Sveriges mest trafikerade enkelspåriga järnväg (Ostkustbanan) behöver därför skyndsamt byggas ut och moderniseras, skriver debattförfattarna.

Bild: TT, Arkivbild

Annons

Norrland är under ekonomisk press från flera håll. Vi har en fortsatt hög arbetslöshet samtidigt som många av våra kommuner är lågt rankade inom företagsklimat. I det här läget behöver alla riksdagsledamöter från Norrlandslänen gå samman för att verka för en utbyggnad av infrastrukturen.

Tyvärr har övriga riksdagspartier hittills inte gått samman i denna så viktiga fråga, men med detta vill vi välkomna övriga partier att tillsammans med Sverigedemokraterna sätta Norrlands infrastruktur högt upp på den politiska agendan.

Det vi behöver nu är fler arbetstillfällen och nya företag som kan expandera inom länen. I dag finns det flera betydande utmaningar inom infrastrukturen, främst den spårbundna, som hindrar den positiva utvecklingen. Den nationella transportplanen prognostiserar en kraftig ökning av transporter för järnvägssträckan norröver. Otillfredsställande möjligheter till arbetspendling, kompetensförsörjning och företagsetableringar är ett faktum för norrlandskusten. Detta måste åtgärdas. Sveriges mest trafikerade enkelspåriga järnväg (Ostkustbanan) behöver därför skyndsamt byggas ut och moderniseras.

Annons

Annons

Sverigedemokraterna driver därför frågan att prioritera och påskynda utbygganden av dubbelspår på Ostkustbanan. Vi har i riksdagen lagt fram förslag som pekar på behoven av en tidigareläggning av projektet, inom den infrastruktursatsning som regeringen fastslagit. Vi har vidare regionalt haft med detta som en central punkt för utvecklingen av regionerna. Vår ståndpunkt är tydlig – för att Norrland ska kunna nå sina högt uppsatta miljömål, stärka näringslivet och öka konkurrenskraften gentemot andra regioner, är det av största vikt att den planerade Ostkustbanan tidigareläggs och prioriteras.

Som ett exempel – sträckan mellan Stockholm och Sundsvall, tar idag upp till 4 timmar men kan med det nya dubbelspåret halveras i tid till 2 timmar och sträckan mellan Umeå och Stockholm kan gå från 6,5 timmar till 3 timmar och 50 minuter.

De lokala arbetsmarknadsregionerna kommer med en sådan utbyggnad att vidgas kraftigt vilket ger möjligheter till fler bostäder och utökat företagande inom ett större geografiskt område. Ställt i relation till de över 1 000 miljarder som nu investeras i norra Sverige ter sig kostnaden för denna järnvägsutbyggnad på 60 miljarder kronor som överkomlig.

Annons

Att godstransporterna är i så stort behov av en ökad kapacitet innebär att vi utan dubbelspåret istället tvingas förlita oss på andra mindre bra lösningar som påverkar miljön. Det finns sammantaget många positiva effekter av att tidigarelägga Ostkustbanans utbyggnad. Vi ser det som en självklar prioritering.

Annons

Johnny Skalin (SD), riksdagsledamot Västernorrland

Roger Hedlund (SD), riksdagsledamot Gävleborg

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy