Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Västernorrlands län

Debatt
DEBATT: Viktigt att bygga nya Ostkustbanan så snart som möjligt

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Längs Ostkustbanan idag går rälsen varm. Sträckan på 22 mil är fortfarande enkelspårig och då behovet av fler godstransporter ökar kan man lugnt konstatera att sträckan är hårt belastad, skriver debattförfattarna.

Bild: Lars Sundin, Arkivbild

Annons

Under sommaren har frågan om företagsetableringar lyfts upp i lokala tidningar i Västernorrland, med anledning av Sundsvallsregionens gemensamma erbjudande till Northvolt. Att partier på hela det politiska spektrumet ser fördelarna i att fler företag etablerar sig i länet är välkommet. Fler företag ger fler arbetstillfällen, fler människor som vill bosätta sig i vår region och ett allmänt ökat välstånd.

För att förbättra förutsättningarna för regionen krävs en väl genomtänkt infrastruktur, där tågtrafiken kommer att spela en särskilt stor roll i framtiden. I arbetet med att binda ihop viktiga delar inom svensk industri och underlätta för industrin att nå de marknader man önskar, behövs ett effektivt järnvägsnät genom landet och därmed också genom södra Norrland.

Annons

Nya Ostkustbanan är en viktig del i detta arbete. Längs Ostkustbanan idag går rälsen varm. Sträckan på 22 mil är fortfarande enkelspårig och då behovet av fler godstransporter ökar kan man lugnt konstatera att sträckan är hårt belastad.

Annons

Vikten av att binda södra Norrlandskusten med Stockholmsregionen och i utsträckningen hela landet, kan inte nog understrykas. Det skulle stärka Sundsvallsregionens konkurrenskraft för företagsetableringar, men även innebära en starkare inflyttningstakt och grönare transporter.

Idag står inrikes transporter och basindustrin för den största delen av Sveriges koldioxidutsläpp. I takt med att järnvägssystemet fortsatt belastas vill vi se ökade transporter via järnväg, både vad gäller persontransport men även godstransporter.

Ett dubbelspår skulle även innebära betydligt kortare restider. Beräkningar från Sweco visar att sträckan Gävle–Sundsvall kan bli under timmen med direkttåg. Sträckan Sundsvall–Stockholm, som idag tar upp emot fyra timmar, skulle kunna halveras till två timmar. I takt med digitaliseringens framfart och trenden efter pandemin vad gäller hemarbete håller i sig, så kommer en helt ny möjlighet för pendlare att öppna sig. En möjlighet som Sundsvallsregionen behöver vara redo för.

Att nya Ostkustbanan byggs så snart som möjligt är en av de viktigaste frågorna idag för vår region. Den är inte heller bara viktig för Sundsvallsregionen, utan för Norrland och Sverige som helhet. Vi kommer att arbeta för att norrländska infrastruktursatsningar står på agendan. På så sätt får vi till bättre förutsättningar för företagen, en ökad befolknings- och ekonomisk tillväxt samt binder ihop Norrland med södra Sverige.

Jörgen Berglund (M), riksdagsledamot

Alicja Kapica (M), oppositionsråd

Per Wahlberg (M), regionråd

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy