Annons

Annons

Debatt
DEBATT: Risk för fler allvarliga olyckor med a-traktorer – dags att se över regelverken

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

NTF Västernorrlands Yrkesförarråd föreslår att bälteskrav och begränsning av antal passagerare i a-traktorer införs.

Bild: TT, Arkivbild

Annons

Som yrkestrafikanter bekymras vi av den kraftfulla ökningen av a-traktorer som skett senaste åren, med ökad olycksstatisk som följd.

Transportstyrelsen och politiker måste ta sitt ansvar och se över regelverken innan fler allvarliga olyckor sker och någon får sätta livet till. Regelverket måste styras upp genom skarpare regler kring fordonens konfiguration, ökad trafiksäkerhet och högre krav på förarna. Vi vill se bälteskrav, begränsning av antal passagerare, enhetlig spärranordning av hastigheten, begränsad tjänstevikt och stärkt förarutbildning.

Den 15 juli 2020 ändrades regelverket för a-traktorer. Enkelt förklarat så innebar regeländringarna lättnader på fordonets tekniska utformning. Detta ledde till att a-traktorägare inte längre behövde ansöka om dispens hos Transportstyrelsen för att få igenom fordonets tekniska konfiguration vid besiktning. Förändringen innebar även att regelhanteringen hos myndigheten lättades upp kraftigt.

Annons

Tyvärr såg inte lagstiftarna konsekvenserna av denna regeländring då vi i dag ser en lavinökning av a-traktorer längs vägarna och en ökad olycksstatistik.

Annons

För att köra a-traktor krävs behörighet AM på körkortet, det vill säga mopedkörkort. Vi anser det är olämpligt att ungdomar med begränsad utbildning sitter och kör fordon utan begränsad tjänstevikt och med en elektronisk hastighetsbegränsare som med endast några knapptryckningar går lika fort som en vanlig bil. Samtidigt finns det inget bälteskrav. Tänk bara vad som händer om en airbag löser ut när det finns obältade personer i fordonet.

Enligt uppgift från den regionala Trafikpolisen krävs det idag enorma resurser att hantera och kontrollera a-traktorerna. Polisresurser som behövs för att förhindra andra oegentligheter i trafiken, bland annat för att stävja den osunda konkurrensen inom yrkestrafiken och höja trafiksäkerheten på våra vägar.

Nu ska man inte bara måla svart på väggen, för oss som är yrkesverksamma inom yrkestrafikfrågor är det positiva att vi får trafik- och motorintresserade ungdomar som i framtiden kan bli potentiella yrkesförare och kollegor. Men vi vill inte att en enskild polis i sitt tjänsteutövande ska behöva ett förmedla bud till en familj om en allvarlig olycka eller i värsta fall lämna ett dödsbud.

Annons

Vi vill heller inte att någon av våra yrkestrafikskollegor eller andra medtrafikanter ska vara inblandade i allvarliga olyckor där vi har unga människor som råkar illa ut.

Därför vädjar vi till politiker och ansvariga tjänstemän på Transportstyrelsen att ta sitt ansvar i fråga. Transportstyrelsen behöver göra en översyn och omtag av regelverket och jobba med att förebygga risker. Det vi föreslår är att införa bälteskrav samt begränsning av antal passagerare och utformas tydliga och enhetliga spärranordning. Får vi ordning på dessa frågor får vi ett mer kontrollerat framförande av fordonen och ökad trafiksäkerhet för både a-traktorförarna och andra medtrafikanter. Alla blir på så sätt vinnare.

Annons

NTF Västernorrlands Yrkesförarråd, genom Charina Nordwall

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy