Debatt
DEBATT: Öppet brev till regeringen: Se till att 2022 blir året då staten ansvarar för pollenprognoserna

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Att hålla koll på prognoserna är ett av de första råden en person med allergi får av vården. Mätningarna behövs också för forskning om klimat och miljö, skriver debattförfattaren.

Bild: TT, Arkivbild

Öppet brev till regeringen.

Hej regeringen.

Vi fick en intensiv och varm vår och sommar. Inte bara för er i regeringen utan också för Sveriges pollenallergiker. I Västernorrland kämpade många hårt för att behålla pollenprognoserna som lades ner vid årsskiftet. Ingen ville betala, varken regeringen eller regionerna. Flera utredningar har konstaterat att det nuvarande systemet är ohållbart. Men ingen sammanhållen nationell lösning har ännu presenterats.

Efter påtryckningar från pollenallergiker och stor medial uppmärksamhet beslutade Region Västernorrland och flera andra Norrlandsregioner i våras att gå in med pengar och kompetens. Det är ett halvt steg framåt för de drabbade. Men lösningen gäller bara i år. Regeringen har nu inför budgethösten en lysande möjlighet att ta ansvar för mätningarnas framtid.

I maj lämnade vi in uppropet #mätpollen till regeringen. Över 6 000 personer vill att regeringen ska ta ett ansvar för finansiering och samordning av pollenmätningar i hela landet. Veckan efter skickade Astma- och Allergiförbundet tillsammans med samtliga regionstyrelseordföranden i de norra regionerna en skrivelse till regeringen. Regeringen har svarat i båda fallen. Men svaren är tyvärr en besvikelse.

Visserligen skriver ni att regeringen är medveten om att pollenprognoserna är viktiga för det stora antalet pollenallergiker i vårt land. Men samtidigt skriver ni så här: "Statsrådens förhoppning är att en lösning ska kunna nås som säkrar tillgången till pollenprognoser i hela landet. Frågan bereds i Regeringskansliet och i nuläget har vi ingen tidsplan att ge".

Det svaret räcker inte. Särskilt inte eftersom svaret liknar det som Göran Hägglund gav till Astma- och Allergiförbundet 2012: "Som socialminister anser jag att verksamheten med att utarbeta pollenprognoser kan förbättras. Min förhoppning är också att en lösning ska kunna nås som säkrar tillgången till pollenprognoser. Prognoserna är viktiga för det stora antalet pollenallergiker i vårt land".

Pollenallergi är en folksjukdom. Var tredje svensk är drabbad. Många har stora svårigheter i vardagen under pollensäsongen. Trötthet, försämrad sömn och koncentrationssvårigheter är de vanligaste besvären. Sjukskrivning eller problem att klara skolan är inte ovanligt.

Åtta av tio med pollenallergi har nytta av prognoserna. Att hålla koll på prognoserna är ett av de första råden en person med allergi får av vården. Mätningarna behövs också för forskning om klimat och miljö.

Nu vill vi vädja till er att sluta att bolla runt frågan om pollenmätningarna. Se till att 2022 blir året då staten ansvarar för pollenprognoserna, inte minst för alla oss med pollenallergi i norra Sverige!

Mikaela Odemyr, andre vice ordförande Astma- och Allergiförbundet och hemmahörande i Ö-vik

■■ Följ ST Debatt på Faceboo

Nästa artikel under annonsen

Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy