Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
DEBATT: Problemet i Sundsvall är större än bara en enskild skola

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Det är genom ordning och reda i ekonomin som vi ger elever och skolpersonal arbetsro att fokusera på skolans främsta uppdrag – kunskapen, skriver debattförfattarna. Foto: Adam Wrafter/Bildbyrån/Arkiv

Annons

Nu har höstterminen dragit igång på Sundsvalls alla skolor. Terminsstart är en viktig händelse för både elever och skolpersonal, oavsett om det är lärare som tar emot sin första klass eller om det är en elev som påbörjar sitt sista år i gymnasiet. Pennorna har vässats och ryggsäckarna är packade med förväntningar.

Det är i skolan vi formar och bygger framtiden genom kunskap. Men i Sundsvall är kunskapsresultaten sämre än vad de borde vara. Vid terminens slut år 2021 lämnade 78 procent av niorna den kommunala grundskolan med behörighet till ett yrkesprogram på gymnasiet. Det är en sänkning från förra årets 79,5 procent. Andel elever i årskurs nio som vid vårterminens slut hade klarat alla ämnen var 67 procent. Det är ett politiskt misslyckande och en utveckling som behöver vändas.

Annons

Annons

Skolinspektionen har under nio år granskat ett 20-tal skolor i Sverige med låga kunskapsresultat och förhållandevis låg andel elever som har gått ut med godkända betyg, varav ena är Nivrenaskolan i Njurunda. Det är bra att Skolinspektionen grundligt granskar och belyser skolor med problem. Men problemet i Sundsvall är större än bara en enskild skola.

Baserat på våra socioekonomiska förutsättningar borde skolresultaten i Sundsvall vara långt bättre än vad de är. Ändå påstår den politiska ledningen med Socialdemokraterna i spetsen att utvecklingen går åt rätt håll. Men tittar man på statistiken så finns inget större stöd för det påståendet.

Socialdemokraterna har misslyckats med såväl ekonomi som kunskapsresultat. De som betalar priset för detta misslyckande är elever och skolpersonal.

Om ett år är det val. Sundsvall behöver ett nytt ledarskap som sätter elevernas kunskap och ordning i ekonomin i främsta rummet:

■ De skolor med tuffast förutsättningar ska ha den skickligaste personalen, såväl lärare som skolledare. Vi föreslår också ett generellt lönelyft för lärare i Sundsvall. Lärare är en arbetsgrupp med gedigen och lång högskoleutbildning, det ska märkas i plånboken.

■ Det behövs tydliga krav och förväntningar, såväl på elever och som på skolans ledare. Forskning visar att höga krav och förväntningar är viktiga för elevernas resultat. Därför behövs kunskapen sättas i främsta rummet och bra resultat ska alltid premieras.

Annons

■ Ingen elev ska behöva sitta med hörselkåpor för att få arbetsro i ett klassrum. Arbets- och studiero ska råda i varje klassrum. Därför föreslår vi en särskild satsning för ledarskapslyft för lärare för att främja klassrumsledarskapet.

Annons

■ Den garanterade undervisningstiden ska utan förbehåll tillhandahållas. Skolan behöver färre lektionsstörande aktiviteter och mer fokus på lärandeuppdraget.

I Moderaternas Sundsvall ska vi ha höga förväntningar på elever och skolpersonal, men vi tycker att det bör gälla även omvänt – elever och skolpersonal ska kunna ställa krav på politiker att lösa de problem som finns. Det är genom ordning och reda i ekonomin som vi ger elever och skolpersonal arbetsro att fokusera på skolans främsta uppdrag – kunskapen.

Viktoria Jansson (M), barn- och utbildningsnämnden

Sven Bredberg (M), barn- och utbildningsnämnden

Jörgen Eriksson (M), barn- och utbildningsnämnden

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy