Annons

Annons

Debatt
DEBATT: Kvinna blev avvisad från bussen – varför inte fixa ett modernt betalsystem? – Din Tur svarar direkt

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Låt oss kunna ladda våra reskort med appen och betala med antingen swish/klarna/kort samt ha möjlighet att se saldot direkt i appen (uppdaterat i realtid), skriver signaturen "Medresenär".

Bild: Arkivbild, Ulf Häggqvist

Annons

På busslinje 2 blev häromdagen en ung kvinna avvisad från bussen vid Navet då hon inte hade reskassa på sitt busskort – och istället höll på att betala en biljett via swish. Busschauffören avvisade henne från bussen eftersom hon inte hade hunnit fixa biljetten i förväg.

Det är mycket dåligt bemötande av en kund som försöker göra rätt för sig.

Jag kan förstå att chaufförerna känner sig stressade, men det gör även vi passagerare. Det är inte skäl nog till att kasta av en passagerare som försöker fixa betalningen på en betalningstjänst som är undermålig.

Om detta är den nya linjen från Din Turs sida så funderar jag på om ni även kommer avvisa den äldre damen som letar efter sitt busskort i handväskan, den gamle mannen som parkerar rullatorn innan han betalar eller föräldern med barnvagn och två småbarn som ser till att alla sitter innan hen betalar sin biljett?

Annons

Fixa ett modernt betalsystem istället. Det är inte rimligt att man som kund skall behöva logga in på hemsidan för att se sitt saldo där det dessutom är eftersläpning på upp till en dag. Laddar man kortet efter midnatt och tänker åka på det på morgonen så finns inte laddningen med. Detta är orimligt!

Annons

Låt oss kunna ladda våra reskort med appen och betala med antingen swish/klarna/kort samt ha möjlighet att se saldot direkt i appen (uppdaterat i realtid). Då slipper personer, som den unga kvinnan häromdagen, chansa på att det finns pengar på reskortet och kanske får möjlighet att åka med på resan med Din Turs bussar.

Medresenär

SVAR DIREKT:

Vi håller med om att föraren i det här fallet skulle kunna visa mer flexibilitet. På grund av pandemin är bussens främre dörr avstängd, vilket innebär att vi inte kan sälja några biljetter ombord. Det försvårar även kontakten mellan förare och resenär.

Som resenär måste man ha en giltig biljett för att resa med oss och under pandemin behöver biljetten köpas i förväg.

I vår app kan du köpa enkelbiljett och betala med swish, betalkort eller klarna. Vi arbetar även för fullt med framtidens biljett- och betalsystem. Det innebär att vi inom kommande år successivt kommer förenkla biljettköpet för våra resenärer.

Annons

Hälsningar

Michaela Björk, informatör på Din Tur

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy