Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

VAL 2022: Skolan

Debatt
Lärare: Tufft sparkrav på Skönsmons skola drabbar eleverna – vad ska vi prioritera bort?

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Skönsmons skola förväntas spara tre miljoner, vilket i praktiken motsvarar cirka fem tjänster, skriver debattförfattarna.

Bild: Jonna Jansson

Annons

I Sundsvalls kommuns nya riktlinjer "Alla barn och elevers rätt till utbildning – Sundsvalls kommunala förskolor och skolor" står att läsa "Alla barn och elever i samtliga skolformer och i fritidshemmet ska utifrån sina egna förutsättningar kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål" (Barn och utbildning 2021).

Vi på Skönsmons skola har precis fått information om att budgeten för Sundsvalls kommunala skolor ska minskas radikalt. Vår skola förväntas spara tre miljoner, vilket i praktiken motsvarar cirka fem tjänster.

Allt har ett pris och så även våra elevers utbildning. Det finns en gräns när vi lärare och pedagoger inte längre kan ge varje elev de förutsättningar som krävs för att de ska kunna utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Den punkten har vi varit nära länge och med de nya budgetdirektiven tar vi klivet över gränsen.

Annons

Annons

"När eleverna lämnar skolan ska de ha sådana kunskaper och färdigheter att de kan välja sin egen framtid. I syfte att förbättra kunskapsresultaten sätter vi ökat fokus på lärande och undervisning", står det vidare att läsa i Barn och utbildnings riktlinjer.

Något av det mest kostsamma politiker kan göra är att inte ge skolan förutsättningar att rusta eleverna, så att när de går ut i vuxenvärlden har kunskaper och färdigheter att välja sin framtid. Politikerna i Sundsvalls kommun visar med sina nya besparingar att de inte satsar på Sundsvalls kommuns skolor och elevernas framtid. Att som barn uppleva känslan av misslyckande i skolan påverkar en människa för livet.

När vi vuxna blir för få så spelar det ingen roll om vår kompetens är hög. Vi hinner inte tillgodose alla elevers olika behov. Vi hinner inte ge alla barn det de har rätt till. Det drabbar alla och hårdast drabbar det de barn som har störst behov. Det skapar inte bara känslan av misslyckande hos den enskilde eleven utan är ett misslyckande av vårt samhälle.

Vi vill rusta våra elever med kunskaper, färdigheter och självkänsla. Genom att skära i skolans budget så till den grad att vi lärare inte har möjligheten att möta varje elev utifrån den elevens förutsättningar är att svika nästa generation.

Sundsvalls politiker måste backa på sina sparförslag och ge skolan de medel som krävs för att vi lärare ska kunna göra vårt arbete, annars drabbar det våra elever. Vi kommer att ha fler elever som inte når målen, fler elever som inte möts utifrån sina behov, fler elever som lämnar Sundsvalls skolor med känslan av att ha misslyckats.

Annons

Annons

Smärtgränsen för hur mycket man kan spara in på våra elever är nådd. Hur ska Sundsvalls skolor kunna förbättra kunskapsresultaten med dessa sparkrav? Hur ska fokus på undervisning och lärande organiseras så att alla elever får utvecklas utifrån sina förutsättningar och behov?

Vi vill ha svar från barn- och utbildningsnämndens ordförande Lisa Tynnemark. Tala konkret om vad vi på vår skola ska kunna prioritera bort och stå för de konsekvenser dessa val medför inför våra elever och föräldrar.

Anna Hågestam, skyddsombud Lärarförbundet

Malin Elander, arbetsplatsombud Lärarförbundet

Gisela Edlund, skyddsombud Lärarnas riksförbund

Therese Lindberg, lokalombud Lärarnas riksförbund 

Lärare och pedagoger på Skönsmons skola

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy