Annons

Annons

Annons

Annons

Sundsvall

Debatt
Låt inte bilen ta över i Sundsvall – satsa på bussen och gör den unikt bra

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bygg en stad där människan är i centrum. Gör innerstan bilfri, eller varannan gata bilfri, föreslår insändarskribenten.

Bild: Henrik Lundbjörk

Annons

Det är nu hög tid att ställa frågan: Hur mycket el behöver vi och till vad ska den användas?

Tre nya elbussar till Sundsvall – bra, fortsätt så!

Fler elbilar i Sundsvall och fler laddstolpar är också bra, men inget av detta räddar klimatet när massbilismen ökar i hela Sverige.

Koldioxidutsläppen från transporter minskade med ynka 0,3 procent under 2021 (enligt Trafikverket), trots att vi fick fler elbilar, för samtidigt ökade antalet fossilbilar och de blev större och med kraftigare motorer. 2021 var ändå ett pandemiår då många jobbade hemifrån och bilen stod stilla hemma.

Annons

I Sundsvall står transporter för de största utsläppen efter industrin. Det handlar inte om tung trafik, som man skulle kunna tro, utan om personbilstrafiken.

Annons

Sundsvall ska växa, 5 000 nya jobb ska till, det byggs bostäder mer än nånsin och stan ska förhoppningsvis fyllas med folk … och bilar. Hur ska kommunen hantera den ökande bilismen? Bilen är ibland bra, men låt den inte ta över.

Bygg en stad där människan är i centrum. Gör innerstan bilfri, eller varannan gata bilfri, varutransporter före kl 11 på dagen. Mer grönyta i stan. Laddställen och pumpställen för elcyklar, låt oss ta cykel på bussen vissa turer.

Så gör det enkelt och bekvämt att byta resvanor – i staden är promenad, cykel och buss en bra kombination.

Satsa på bussen och gör den unikt bra – går oftare, snabbussar visar turer, tidssäkra den, möjlighet att ladda mobil på den, små bussar och stora efter behov men framför allt billig eller avgiftsfri. Bygg fler pendelparkeringar i förortsområden och runt innerstan – och det ska inte kosta att lämna bilen där.

Vi har bland det lägsta antalet resenärer i landet och bland de dyraste månadskorten! Idag är det mest ungdomar, pensionärer och nysvenskar på bussen – ofta med rabatterade busskort. Om arbetspendlaren ska ta bussen gör elbussen varken till eller ifrån – det krävs ett kreativt omtänk vad gäller buss och hur ska man egentligen kunna göra det utan att ta över i egen regi?

Finansieringen måste lösas för klimatets skull. Börja med att lägga ned Midlanda eller sälj ut (hellre det än skolor och äldreboenden) och upphandla ambulansflyg, räddningstjänst, etcetera.

Annons

Annons

Börja klimatanpassa staden som ju är möjligt och förhållandevis ganska enkelt och fortsätt sen med landsbygden. Olika lösningar för olika förhållanden. Subventionera bilpool, samåkning, anropstaxi, etcetera. Börja dialogen med de som bor där.

Det stora klimatklivet, nämligen dubbelspårig järnväg, önskar sig hela Norrland, men det verkar tyvärr ligga långt bort.

Vi vill alla att Sundsvall ska bli klimatneutralt 2030, men förstår inte hur?

Klimataktion genom Lena Nylund

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Till toppen av sidan