Annons

Annons

Annons

Annons

Larmen inifrån vården

Debatt
Replik om regionens hushållstidning: Allt är inte bara svart eller vitt

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Replik på insändarna "Regionens hushållstidning utmålar vården i rosenrött – spara pengarna eller var ärliga" och "Nonsens i regionens hushållsinformation om sjukvården" i ST 13/4.

Vi jobbar varje dag för att vara öppna och transparenta i vår kommunikation och att ärligt beskriva regionens verksamhet i både framgång och motgång, skriver Lars-Erik Marklund, kommunikationsdirektör Region Västernorrland.

Bild: Maria Lindberg

Syftet med tidningen Liv & Hälsa är bland annat att hjälpa länets invånare att hitta rätt ingångar till hälso- och sjukvården i regionen. Vi vill också genom konkreta exempel informera om nya verksamheter, omställningen till nära vård och annat som berör dig som västernorrlänning.

Annons

Annons

Det är helt korrekt att det finns stora utmaningar inom regionens hälso- och sjukvård, inte minst gällande bemanningsfrågor. Detta berättar vi också om regelbundet – framför allt internt men även externt på vår webbsida rvn.se. Det pågår ett intensivt arbete på flera plan för att säkerställa att våra medarbetare ska ha en bra arbetssituation. Det handlar exempelvis om lönesatsningar, arbetsmiljö och förtroendefrågor.

Allt är inte bara svart eller vitt. Mitt i alla svåra utmaningar pågår ett omfattande utvecklingsarbete som drivs av engagerade medarbetare för att ge våra invånare en god, mer nära och tillgänglig vård. I tidningen kan man bland annat läsa om den nyöppnade verksamheten barn- och ungdomsentrén, vårdkontakten Anna, samarbetet med Örnsköldsviks kommun som hjälper barn med övervikt och att provtagning återinförs på hemmaplan i Näsåker, för att nämna något. Detta kan jag omöjligt se som nonsens att berätta om eftersom sådana initiativ och nya arbetssätt är en del i arbetet för att just kunna kapa köer, minska sjuklighet och få ut mer vård av de resurser vi har. Det är ett måste när en allt äldre befolkning med större vårdbehov ska vårdas av en mindre andel invånare i arbetsför ålder.

Som offentlig samhällsaktör behöver vi nå ut brett med information som är relevant för alla invånare. Vi kan inte bara använda digitala kanaler för att uppnå detta, därför behöver vi göra hushållsutskick då och då. Tidigare kom vår hushållstidning ut två gånger per år, men senast var våren 2020. Vi har sedan dess behövs prioritera mycket resurser till information med anledning av pandemin.

Självklart kan information och kommunikation alltid bli bättre, men vi jobbar varje dag för att vara öppna och transparenta i vår kommunikation och att ärligt beskriva regionens verksamhet i både framgång och motgång.

Lars-Erik Marklund, kommunikationsdirektör Region Västernorrland

Annons

Annons

Till toppen av sidan