Annons

Annons

Annons

Annons

Framtida läget för E14 i Sundsvall

Debatt
Förvånande att man tuggar om E14-förslaget – N1 bör skrotas

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Mest förvånande är att man tuggar om förslag N1, det vill säga Hulivägen, där det råder stor enighet, inte minst politiskt, att det förslaget bör skrotas, skriver Martin.

Bild: Arkivbild

Annons

Ja, då har Trafikverket arbetat ett halvår ytterligare med projektet "E14 – framtida läge i Sundsvall".

Jag och säkert många andra har förväntat oss fler kreativa förslag. Istället tuggar man om gammal skåpmat i tron att det skall smaka bättre. Mest förvånande är att man tuggar om förslag N1, det vill säga Hulivägen, där det råder stor enighet, inte minst politiskt, att det förslaget bör skrotas. Varför vill man trycka igenom N1? Finns det krafter som tycker att det är ett bra förslag?

Annons

Jag skulle önska ett mer lateralt tänkande för hela projektet och att man inte fastnar i detta linjära sätt att arbeta. Målet är att skapa en attraktiv väg för de användare som skall ta sig förbi Sundsvall. De som kommer norrifrån på E4 och skall åka västerut på E14 väljer i dag Timmervägen och kommer fortsätta att göra så. De som kommer söderifrån på E4 och skall åka västerut på E14 väljer i dag Bergsgatan eller tar genvägen Nolby–Wiforsen.

Annons

Vad gäller alla nordliga E14 förslag anser jag följande. Ingen skall få mig att tro att de som kommer söderifrån på E4 och skall åka västerut på E14 mot Östersund först åker över Sundsvallsbron och därmed tar en stor omväg på bortåt en mil för att sedan inse att när de kommer ut på Timmervägen så färdas de flera kilometer söderut igen innan de svänger av västerut mot Östersund. Vem gör det? Ingen, är mitt svar. De kommer att fortsätta ta vägen Nolby–Wiforsen eller Bergsgatan. Vilket leder till lika stor eller större belastning på dessa gator och vägar.

De som kommer norrifrån på E4 använder som sagt Timmervägen så den lösningen finns redan. Varför utreder man inte de sydliga alternativen mer och på så sätt skapar en lösning som blir attraktiv för användarna som kommer söderifrån och skall ta sig förbi Sundsvall?

Varför är de sydliga alternativen stängda för vidare förslag medan de norra kan man hålla på och tugga om hur många gånger som helst? Beträffande de norra alternativen N1 och N2 så visar utredningen att N2 är en betydligt billigare lösning, cirka en tredjedel billigare än N1-förslaget. N2 blir dessutom inte en Europavägsgenomfart i bostadsområden. Skulle man ändå få för sig att ge sig på nuvarande mycket vackra, välplanerade och välbyggda Hulivägen (N1) då förstör man dessutom redan investerat kapital.

Martin

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Till toppen av sidan