Annons

Annons

Annons

Annons

Sundsvall

Debatt
Sopmaskinerna åker 340 mil varje vår – vi jobbar så fort vi kan

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

För att sandupptagningen ska bli rättvis för våra kommuninvånare har vi ett rullande schema där vi sopar stadsdel efter stadsdel i tur och ordning, skriver debattförfattaren.

Bild: Charlotta Hagberg

Annons

Replik på insändaren "Sen städning av vägarna på Södermalm – gruset orsakar trafikfaror" i ST 7/6.

Du skriver att över halva sommaren kommer hinna gå innan sanden på din gata har avlägsnats. Faktum är att Södermalm som du skriver om, är en av de stadsdelar som sopas allra sist i år och som av samma anledning kommer vara först ut nästa år.

För att sandupptagningen ska bli rättvis för våra kommuninvånare har vi ett rullande schema där vi sopar stadsdel efter stadsdel i tur och ordning. Det innebär att de stadsdelar och områden som sopas sist i år är de som kommer vara först ut att sopas nästa vår. I år var exempelvis Bydalen och Bosvedjan först ut att sopas och hoppar efter vårens sopning ner ett snäpp i turordningslistan och kommer därför att sopas näst först nästa år. Så fortsätter det år efter år.

Annons

Annons

Gatuavdelningen har över 60 mil väg och över 25 mil gång- och cykel som ska sopas varje år. Varje väg sopas dessutom minst två gånger åt varje håll för att all sand ska sopas upp. Våra sopmaskiner åker i runda slängar cirka 340 mil varje vår. Vi har två gäng duktiga maskinförare och två sopmaskiner som varje dag går 16 timmar per dygn fördelat på två skift.

Varför vi valt att sanda även plana snöbelagda gator och inte bara branta backar, som du ifrågasätter, beror på att det vid extremväder även kan bli väldigt halt på plana vägar. Därför sandar vi dem om vi ser att det finns risk för halka.

Du skriver att löst grus samlas nedanför backar och att det även efter sopning ligger kvar grus på vägarna. Det är delvis sant. För när vi påbörjar sandupptagningen på vårarna är det första vi gör att grovsopa alla branta backar. Efter det är det mesta av gruset bortsopat men det kan fortfarande finnas grus kvar innan finsopningen, som är den som vi utför nu.

Att vägarna har löst liggande grus på vårarna är inte ovanligt. Under årets vinter har vi kört ut mer grus och sandat mer än vanligt på grund av att det varit en väldigt hal vinter. Därför kan gruset längs vägarna vara mer påtagligt nu än tidigare år. Och grus som ligger längs vägar bör man som trafikant ha respekt för. Det finns precis som du skriver, risk för att man halkar, ramlar med cykeln eller inte får stopp på bilen i tid. Som bilist ansvarar man själv för att anpassa hastigheten och sin körning efter rådande väglag och i det här fallet grus.

Annons

Slutligen vill jag understryka att vi arbetar utifrån den budget vi har just nu. Och självklart är det så att med mer resurser, mer personal och fler maskiner skulle sandupptagningen gå snabbare. Men det är så här det ser ut just nu och vi arbetar så fort vi kan utifrån de resurser vi har.

Sonny, chef för driftsektionen på gatuavdelningen, Sundsvalls kommun

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Till toppen av sidan