Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Hälsosamma semestervanor viktigt för att minska risken för hjärt-kärlsjukdomar

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Nu uppmanar vi alla västernorrlänningar att fortsätta njuta av sommaren – med säsongens frukter, bär och grönsaker på menyn och mycket rörelse, skriver debattförfattarna.

Bild: Arkivbild, TT

Annons

Sommaren är för många västernorrlänningar en efterlängtad tid av återhämtning. Att få njuta av grillat och goda viner och tillbringa långa stunder i hängmattan kan med rätta kännas välförtjänt efter en intensiv arbetsperiod. Självklart ska vi också unna oss att njuta av semestern. Genom att kombinera syrenberså-häng och glassar i solen med hälsosamma matvanor och motion kan upplevelsen till och med förbättras, samtidigt som vi stärker både hjärta och själ.

En ny Sifoundersökning från Hjärt-Lungfonden visar att svenskarnas kännedom om rekommendationen att äta minst 500 gram frukt, grönsaker och bär per dag har ökat avsevärt de senaste åren. Över hälften av svenskarna, 53 procent, känner till rekommendationen i dag mot bara 40 procent för tre år sedan. Ändå ligger den svenska befolkningen väldigt illa till när det gäller konsumtion av frukt och grönt. Endast två av tio svenskar äter minst 500 gram frukt och grönsaker per dag och många unga människor äter alldeles för mycket fet och sockerrik mat, saft, läsk och salt.

Annons

Annons

Forskning från Livsmedelsverket och Lunds universitet visar att över 5 000 dödsfall på grund av hjärtinfarkt och stroke skulle kunna undvikas varje år om svenskarna följde Livsmedelsverkets kostråd – främst med fokus på att äta mer grönsaker, frukt, fibrer samt bra fetter och mindre salt. Ändå är hjärt-kärlsjukdom fortfarande den största dödsorsaken i Sverige. Stillasittande, övervikt och diabetes – som alla är riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom – ökar dessutom i samhället.

Sedan 1980-talet har andelen svenskar med fetma tredubblats och i dag lever hela 60 procent av västernorrlänningarna med övervikt eller fetma. Andelen 11–15-åriga skolbarn med fetma i Sverige har femdubblats under de senaste tre decennierna, med konsekvenser vi inte riktigt har sett än. Därför är det hög tid att börja praktisera kunskaperna som Sifoundersökningen visar att vi har.

Nu uppmanar vi alla västernorrlänningar att fortsätta njuta av sommaren – med säsongens frukter, bär och grönsaker på menyn och mycket rörelse. Tänk grönsaker som en bas på tallriken, där till exempel bönor och linser är både näringsrika och bidrar till att snabbt uppnå rekommenderad mängd grönsaker. Testa att grilla grönsaker av olika slag. Lägg sedan till potatis eller fullkornsvarianter av ris, pasta, gryn och sist kött eller fisk. Välj nyckelhålsmärkta livsmedel i butiken och experimentera gärna med vegetariska rätter.

Annons

Cykla eller gå till stranden och ta en simtur innan du slår dig ner med kylväskan. På det sättet får hjärtat vara med – i många, många somrar till.

Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden

Anette Jansson, dietist, Hjärt-Lungfonden

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Till toppen av sidan