Annons

Annons

Annons

Annons

Sundsvall

Debatt
Journalistiken innehåller alltfler fördolda bostadsannonser – ST svarar direkt

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Tidningen fyller inte längre någon funktion för många av oss läsare – som inte letar mångmiljonvillor, skriver insändarförfattaren.

Bild: Arkivbild, TT

Annons

Har under många år funderat på Sundsvalls Tidnings kräftgång när det gäller journalistik. I mina ögon är det inte någon traditionell lokaljournalistik som bedrivs. Istället är ”nyheterna” torra som fnöske och har nu övergått till att innehålla mer fördolda bostadsannonser.

Hur tänker tidningens journalister och redaktionsledning när man i redaktionell text gör två artiklar om hur enskilda personer ska sälja sina bostadshus och får gratis (?) reklam för att just deras hus nu ska ut till försäljning?

Annons

Annons

Mäktar inte tidningen längre med att publicera en journalistisk text om något annat? Vad beror den dåliga journalistiken på? Är det idétorka? Personalbrist? Kompetensbrist? Är det de nya ägarna på Bonnier News som ligger bakom det journalistiska haveriet?

Tidningen fyller inte längre någon funktion för många av oss läsare – som inte letar mångmiljonvillor. Finns det någon självinsikt att det som publiceras inte längre håller något journalistiskt mått?

Hans Nilsson

SVAR DIREKT:

Först och främst, tack för att du tycker till om vår journalistik! Det är alltid berikande och utvecklande med synpunkter även om vi beklagar att våra nyheter inte når upp till den standard du förväntar dig av lokaljournalistik.

Vad som är traditionellt kan ju som bekant växla med tiden och beroende på genom vilken läsares ögon man ser det. Just bostäder och byggprojekt är något vi kontinuerligt bevakar och berättar om antingen det är försäljning av privatbostäder eller flerfamiljshus som byggs. I motsats till insändarens uppfattning får vi också ofta uppskattning för det från våra läsare.

Tanken när vi berättar om privatbostäder eller något annat inom området är att hitta något speciellt att lyfta fram, antingen det handlar om att man byggt något från grunden eller något annat. Tanken i det är verkligen inte gratisreklam, ambitionen är att berätta om det på ett sätt som är intressant för våra läsare.

Annika Sohlander, nyhetschef Sundsvalls Tidning

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Till toppen av sidan