Annons

Annons

Annons

Debatt
Ingen jätteskillnad i plånboken med sänkningen av bensinpriset

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

I ST 11/11 beskriver moderaterna Riedl och Berglund skillnaden i våra plånböcker efter maktskiftet. Några saker är värda att kommentera.

Sänkningen av bensinpriset med 1 krona (= 14 öre) innebär att om du tankar 50 liter bensin så minskar priset från 1 034,5 till 1 027,5 kronor. Du kan alltså med gott samvete gå in på macken och köpa en Japp eller annat gott för 7-kronors-minskningen, skriver Anders Olsson.

Bild: TT, Arkivbild

1. Sänkningen av bensinpriset med 1 krona (= 14 öre) innebär att om du tankar 50 liter bensin så minskar priset från 1 034,5 till 1 027,5 kronor. Du kan alltså med gott samvete gå in på macken och köpa en Japp eller annat gott för 7-kronors-minskningen. Paradigmskifte kallar regeringen det, men ärligt talat, hur många tycker att det gör jätteskillnad i plånboken? Man kan ju också fundera på om relationen mellan gratisjappen och de 6,7 miljarder kronor regeringen satsat är rimlig.

Annons

Annons

2. Nästa steg ska bli att minska reduktionsplikten till EU:s miniminivå, men det här är ingen enkel sak att göra eftersom det ökar våra utsläpp och det kan göra att Sverige missar EU:s miljömål till 2030 om vi inte minskar våra utsläpp på annat sätt. (Källa: Klimatpolitiska rådet). Bygga kärnkraftverk som regeringen talar om hjälper inte inom den tidsramen och vi har ju inte heller sett vad för handling som ligger bakom ambitionen att bygga kärnkraft.

3. Herrarna Riedl och Berglund säger vidare att "kollektivtrafiken kan inte ersätta bilen för stora delar av befolkningen /.../ Det är inte alla som har en busshållplats eller tunnelbanestation runt knuten”. Det är väl den här bilden av Sveriges befolkningsfördelning som ligger till grund för att sänkningen av bensinpriset är generell. Min bild är dock att de flesta faktiskt har tillgång till kollektivtrafik. Bättre vore att satsa riktat på de personer som inte har tillgång till kollektivtrafik och till företag som är beroende av egna transporter.

4. Det är ju också det här med utsläpp av koldioxid och klimatet. Riedl och Berglund kallar reduktionsplikten för ett extremt projekt trots att det är ett snabbt sätt att minska utsläppen i enlighet med vad 14 000 forskningsrapporter och FN:s generalsekreterare Antonio Guterres anser är helt nödvändigt för att i någon mån rädda vår jord, men firma R&B kanske har stuckit huvudet i sanden tillsammans med ett annat parti och inte inser att vi har ett accelererande problem med klimatet. Googla Pakistan så får ni en liten försmak om vad som väntar.

Anders Olsson

■■ Tyck till du också – skicka in en insändare här!

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan