Annons

Annons

Annons

Sundsvall

Debatt
Återinför kilometertaxa i busstrafiken – för ett mer rättvist pris

Text: 

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Marcus Backholm Bohlin skriver i en ledare i ST 19/11: "Priserna måste kanske höjas – men hur får vi fler att ta bussen?". Han gör sedan en jämförelse med priset för kollektivtrafik i huvudstaden. Och ställer sedan ett antal frågor om vad som kan göras för att "plocka lågt hängande frukt", men kommer inte med ett eget förslag på lösning. Varför? Har du inga ideér, Marcus? Åker du själv buss i Sundsvall någon gång? Hur länge har du bott i Sundsvall?

Om man vill få fler att åka, tror jag man måste se över zon-prissättningen, och överväga att gå tillbaka till kilometerbaserad taxa för att få ett rättvisare pris, skriver Anders Igglund.

Bild: Arkivbild, Noella Strand

Annons

Annons

Själv flyttade jag som tonåring med föräldrarna till Sundsvall 1979 från Timrå, och minns hur man betalade för bussresorna på den tiden och tidigare, nämligen per kilometer (hållplats). Idén med zon-priser kan vara mer praktisk och enklare för busschaufförer än föregångaren med kilometerpris, där chauffören hade en tjock lunta med tabeller för att se kostnaden mellan två hållplatser. Tog lite tid att slå i, men zon-tariffer är orättvisare. Varför ska den som åker några hållplatser, cirka två kilometer betala lika mycket som den som åker mellan två ändpunkter inom zonen, det vill säga cirka 16–20 kilometer?

Med dagens teknik borde det vara möjligt att återinföra kilometertaxa, så man betalar för den sträcka man åker, och resenärer som åker korta sträckor inte "sponsrar" de som åker långa sträckor. Och åker man i dag bara mellan två hållplatser men över zongränsen, får man betala dubbelt så mycket som den som åker maximalt inom zonen. Är det rättvist?

Om man vill få fler att åka, tror jag man måste se över zon-prissättningen, och överväga att gå tillbaka till kilometerbaserad taxa för att få ett rättvisare pris. Då blir det lättare att jämföra kostnaden för bilåkande också.

Bor man i Njurunda funderar man varför ansvariga politiker och tjänstemän inte gör buss 120 till motorvägslinje till Njurunda. Den är ju motorvägslinje till Timrå långt innan man slog ihop den med linjen till Timrå. Var är logiken? Varför planerade man ej att göra det till en motorvägslinje till invigningen av den nya E4-sträckningen till Njurunda? 

Annons

Annons

Nu när man bygger om gamla E4, verkar det som buss 120 delvis går motorvägen? Om man låter buss 120 gå motorvägen mellan södra brofästet till Njurundabommen och sedan in till Kvissleby, kan man återskapa linje 20 som går gamla vägen till Kvissleby. Eller vill man inte göra det för att inte konkurrera med tåget?

Själv kommer jag inte åka buss till och från jobbet, då den tar mer än dubbelt så lång tid och biljetten kostar nästan dubbelt så mycket bränslekostnaden. Varför jag inte ser till hela milkostnaden är för att jag har bil oavsett om jag skulle busspendla till och från jobbet, så jag har ändå övriga kostnader för den. Min tid är värd mer än så.

Anders Igglund, bilpendlare Njurunda

SVAR DIREKT:

Anders Igglund ställer några frågor som han gladeligen ska få svar på: Jag har många idéer men inte alla svar. Jag åker buss ibland men oftast så promenerar, cyklar eller åker jag bil. Jag har bott i Sundsvall i 17 år.

För övrigt så tror jag att det Igglund beskriver om sin egen situation bevisar min tes om att vissa personer kommer det att vara mycket svårt att nå med bussen, nästan oavsett prisläge eller turtäthet.

Marcus Backholm Bohlin, politisk redaktör, ST

■■ Tyck till du också – skicka in en insändare här!

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan