Replik på insändaren "Kriminellt med krav på digital kompetens för att få vård" i ST 14/1.

Rådgivning på telefon och digitalt via 1177 är ett viktigt verktyg som erbjuder allmänheten möjligheter till egenvård, skriver debattförfattarna.
Bild: Arkiv
Annons
Annons
Region Västernorrland erbjuder digital vård och digitala hjälpmedel och det frigör tid för den som behöver fysisk hjälp. Den som vill och kan använda sig av regionens digitala tjänster får lättillgänglig och snabb hjälp som passar behovet. Samtidigt erbjuder regionen andra tjänster som telefonbokning via samtal med vårdpersonal och fysiska besök för dem som behöver det. Digitaliseringen möter alltså vissa behov och skapar mer tid och resurser för andra behov.
Rådgivning på telefon och digitalt via 1177 är ett viktigt verktyg som erbjuder allmänheten möjligheter till egenvård. Vi i den politiska majoriteten (S, M och C) i Region Västernorrland vill dessutom förbättra primärvården ytterligare och göra det mer lättillgängligt, flexibelt och behovsanpassat exempelvis genom ökade öppettider. En personcentrerad vård med helhetssyn på individen är en förutsättning för bra kvalitet. Genom att satsa på att få fler fast anställda läkare i primärvården kan vi säkerställa rätten till kontinuitet och en fast läkarkontakt. Det ska främst införas för äldre personer och människor med kronisk sjukdom.
Primärvården är navet i den fortsatta utvecklingen av god och nära vård. I Västernorrland ska digitaliseringens möjligheter tas tillvara på ännu bättre för att bidra till en ökad effektivitet och kvalitet för alla invånare, oavsett digitala kunskaper.
Annons
Elina Backlund Arab (S), ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden
Annons
Viktoria Jansson (M), vice ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden
Dennis Moström (C), ledamot hälso- och sjukvårdsnämnden
■■ Tyck till du också – skicka in en insändare här!