Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Annons för "hälsosam vattenkokare" kritiseras

Det strider mot god sed att påstå att en vattenkokare kan göra kranvatten hälsosammare.

Annons
Det slår Marknadsetiska rådet fast i ett uttalande om Stockholmsföretaget Puritys annons. I annonsen påstod företaget att deras vattenkokare gjorde vattnet \"bättre för hälsan\" genom att rena det från bland annat klorrester. Det fick Konsumentförening Stockholm (KFS) att anmäla företaget till Konsumentombudsmannen (KO) och Marknadsetiska rådet. KFS menar att det är olämpligt att spela på folks rädsla och att kommunalt dricksvatten redan är hälsosamt.
KO tyckte dock inte att reklamen var vilseledande.
Men Marknadsetiska rådet gick på KFS linje.
Ann Hermansson, försäljningschef på Purity, säger till TT att den kritiserade formuleringen därför inte ska användas igen. Men på företagets hemsida påstås fortfarande att den aktuella vattenkokaren ger \"ett mer hälsosamt vatten\".
 Efter semestern kommer det att ändras till \"ett hälsosammare vatten\", säger Ann Hermansson.
Det tycker inte Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på KFS, är tillräckligt.
 Om man använder en sådan formulering måste man också kunna visa en studie som visar sådana hälsoeffekter. Om de inte tar bort formuleringen helt kommer vi nog att anmäla dem igen, säger hon.

Mer läsning

Annons